Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Paradox Umeåstudio satsar på Playstation 4

Högst upp under takåsarna i ett av husen vid Renmarkstorget i Umeå har
Paradox Interactive
öppnat sin nya studio. Här ska spel för den internationella marknaden utvecklas och när studion bjuder in till öppet hus med invigningsfest vill många gärna komma och gratulera till etableringen. Stundtals är det riktigt knökfullt i lokalerna och för att få en lugn stund för en intervju smiter InfoTech Umeå in med nye studiochefen Mattias Wiking och vd Fredrik Wester in i ett av de mindre rummen.

Här ligger det spelkonsoller för Playstation på bordet och på en skärm mitt emot soffan lyser en demo av spelet
Magicka 2. Det är alltså detta som är det hemlighetsfulla som Paradox Interactive studio i Umeå jobbat med de senaste månaderna. Men nu menar Mattias Wiking och Fredrik Wester att de kan berätta lite mer öppet om vad programmerarna i Umeå har för projekt på gång.

Jobbat med Magicka 2

– Vi har fått chansen att jobba med Magicka 2 som är ett av Paradox större och viktigaste varumärken, berättar Mattias Wiking.

Lite roligt är det att det blivit just Magicka som studion i Umeå jobbar med. Det är ett spel som föddes 2008 i Skellefteå av företaget Arrowhead. Paradox Interactive kom ganska tidigt in som förläggare av spelet och 2011 flyttades produktionen till Stockholm. Men nu är alltså en del av spelutveckling för Magicka tillbaka i Västerbotten genom att Paradox Interactive Umeåstudio fått i uppdrag att utveckla PC-spelet också för Playstation 4.

Att Paradox Interactive skulle inleda ett samarbete med Sony om Playstation 4 och spelet Magicka 2 har varit känt sedan juni 2014, men att uppdraget gått till Umeå har inte varit bekant för så många. 

Bara det att anpassa ett spel från PC och Windowsmiljö till en konsollplattform som Playstation är ett stort arbete, men särskilt utmanande är det i och med att PC-versionen av Magicka 2 också utvecklas samtidigt, fast med ett par veckor i förväg. Det innebär att utvecklarna i Umeå måste hålla kontakt med team som utvecklar för PC-miljön och vara snabba med att följa PC-programmerarna i hälarna.

Tanken är att både PC-versionen och Playstation 4-anpassningen av Magicka 2 ska släppas samtidigt, eller så nära varandra det nu går, i början av 2015. 

Paradox och Playstation 4

Att Paradox Interactive överhuvudtaget gör spel för Playstation är inget som varit självklart tidigare. Paradox är omtalat för att främst släppa spel för riktiga gamers, hard core-spelare, som helst vill ha en PC som bas för sitt spelande. Men Paradox olika titlar har lockat Sony till att lägga fram olika bud på samarbeten, något som ledningen för Paradox kategoriskt tackat nej till tidigare, inte minst eftersom Playstation 3 var lite knöligare att anpassa sig till.

Men med Playstation 4 gjorde Sony om hela sin arbetsorganisation och administrationen för samarbetspartners som Paradox Interactive blev mycket enklare. När då Sony kom tillbaka igen med ett förslag på samarbetsavtal tyckte Paradox Interactive att tiden var lämplig att pröva en konsollplattform och med det även få möjlighet att nå fram till fler målgrupper.

– Vi gick lite på magkänsla utifrån vilken som är den mest gamerinriktade konsollen, och det är Playstation, förklarar Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.

(Artikeln fortsätter här nedan)

Zack Holmgren och Anna Henningsson 
Zack Holmgren och Anna Henningsson läser båda Teknisk datavetenskap vid Umeå universitet och fanns på plats när Paradox Interactive invigde sin Umeåstudio. ”Det är jättekul att Paradox etablerar sig i Umeå, som gamer vill man att det ska finnas stora spelbolag här”, säger Anna Henningsson.

Drivkraft i Umeå

För Fredrik Wester, vd på Paradox Interactive huvudkontor i Stockholm, är det särskilt roligt att studion nu öppnat i Umeå eftersom han själv har växt upp i staden. Men det är inte nostalgi och doft av en svunnen barndomstid som gjort att han gärna medverkat till att den nya studion etableras. Grunden till att Paradox Interactive öppnat en studio i Umeå handlar om att här finns duktiga personer att bygga upp en verksamhet kring, betonar han.

– Det finns en sådan kompetens och drivkraft bland alla som jobbar här. Det är helt fantastiskt hur Umeå utvecklats under de senaste tjugo åren. Det finns ett enormt driv här, säger Fredrik Wester, och han betonar att Umeå haft en stark tradition av spelutveckling ända sedan spelbolaget Daydreams tid för drygt tio år sedan.

Men även om Fredrik som tidigare Umeåbo känner starkt för Umeå så var det Mattias Wiking som fick stenen att rulla inför den nya studion i Umeå. Efter flera år som projektledare i stora klassiska datorspelbolagen Grin och Starbreeze flyttade han tillbaka till Umeå 2012.

Men han kände sig inte riktigt färdig med datorspelsbranschen och ville gärna in i den igen. Så efter en tids funderande uppvaktade han Paradox Interactive med ett förslag om att de skulle öppna en studio i Umeå. På den vägen är det och resultatet syns idag bland annat i nya kontoret på Renmarkstorget där nu alltså ett tiotal programmerare, en grafiker och en testare sitter.

Siktar på fördubbling

– Vi har elva, tolv personer här idag men jag hoppas att det ska bli upp mot 30 nästa år, säger Fredrik Wester.

– Det finns en extremt hög koncentration av kompetenta människor här som jag inte sett någon annanstans. Det är många som tidigare jobbat på rätt så högprofilerade bolag i Stockholm och Uppsala och som sedan flyttat tillbaka hit, säger Fredrik Wester.

– Det vi sett från teamet under de sex månader vi jobbat här är mycket positivt, säger Fredrik Wester.

Mängder av ansökningar

Om det är utveckling av Playstation-spel som studion i Umeå kommer att fortsätta med, också efter att Magicka 2 släppts, vill Mattias och Fredrik inte säga något om. Enligt klassisk vana inom spelbranschen håller de låg profil om kommande satsningar, men att de har saker på gång råder det nog inget tvivel om, inte minst eftersom de båda hävdar att antalet utvecklare på plats kommer att mer än fördubblas inom drygt ett år, om allt går enligt planerna.

Att det kommer att vara möjligt att hitta nog kompetent personal tvekar de inte heller om.

– Vi har haft säkert upp mot 200 ansökningar sedan i början av januari, varav ett 50-tal utanför Sverige. Till och med innan jag ens var anställd sökte folk upp mig på Linkedin, och tog kontakt för att få jobba med Paradox, säger Mattias Wiking med ett skratt.

Att framtiden ser ljus ut för Umeås nya spelstudio verkar de båda inte ha några som helst tvivel över.

Jonas Nordin, Hanna Dermes och Jenny Ferry
Jonas Nordin, Ung företagsamhet, Hanna Dermes, Uminova Innovation, och Jenny Ferry, Krux, trivdes på Paradox Interactive inflyttningsfest.

 

Rickard Lönneborg, Fredrik Wester, Emilott Lantz,
Fredrik Wester, vd Paradox Interactive, i mitten, träffade Rickard Lönneborg och Emilott Lantz från Codemill, också det ett framgångsrikt Umeåföretag.

 

Roland Carlsson och Åke Lindgren
Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå kommun, hälsade Paradox Interactive välkommet till Umeå. På bilden tillsammans med Åke Lindgren, tidigare chef för Folkets hus i Umeå, och även pappa till Fredrik Wester på Paradox.

 

Wizard från Magicka och Mattias Wiking
Mattias Wiking, studiochef, får support och kanske tips på förtrollningar och spell av en trollkarl från spelet Magicka.

 

Patrik Johansson, Klaas Tojkander , martina Lyckemo
Patrik Johansson och Martina Lyckemo, ITS vid Umeå universitet, var med på invigningsfesten. I mitten Klaas Tojkander, Ineko.

 

Tomas Mattsson och Daniel Teige, båda Paradox
Tomas Mattsson och Daniel Teige jobbar båda två på Paradox Interactive studio i Umeå.

 

Fredrik Wester och Mattias Wiking
Fredrik Wester och Mattias Wiking sprättar specialbeställda tårtor som invigning av studion i Umeå.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.