Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Phun gör fysik begripligt

– Idén har funnits länge och jag har försökt få studenter intresserade i flera år. Emil var den förste som såg möjligheterna och han har tagit projektet längre än vad jag någonsin trodde var möjligt så Emil ska ha all credit både för design och utveckling – han har till och med skrivit musiken!

Interaktivitet i 2D

Kenneth är lärare på Institutionen för Datavetenskap och jobbar också vid datorcentret HPC2N som föreståndare för VRlab vid Umeå universitet. Han har en bakgrund som fysiker och håller i en kurs som förenar just datavetenskap med fysik. Kenneth har varit involverad i flera liknande projekt, men då har det handlat om simuleringar i 3D. Att Phun är i två dimensioner är för att åstadkomma total interaktivitet.

– Skärmen är platt och musen ligger på en platt matta – än så länge, det gör att det blir svårare att jobba med 3D. Med 2D kan man rita, dra streck och direkt se resultaten. Det är inte omöjligt att göra 3D-simuleringar lättanvända, men det får bli nästa steg.

Fysikmotorer i 2D är inget nytt, och det finns sedan tidigare flera tillgängliga offentligt, men det är inget som minskar Phuns betydelse, tycker Kenneth.

– Det finns andra exempel på 2D-motorer, MIT i USA har en till exempel och ska ha credit för att de inspirerat oss, men vi visste att vi kunde göra det bättre.

Jag frågar Kenneth om Phuns affärspotential, speciellt med tanke på Emils beslut att göra källkoden tillgänglig för allmänheten. Kenneth vill inte kommentera det än, men säger att ambitionen är att projektet ska leva vidare med god ekonomi, och att öppenhet är helt nödvändigt.

Phun prövas offentligt

Man har sökt EU-pengar men inte fått något svar. Kenneth förutsätter dock att ett positivt besked kommer när som helst. Även om pengarna inte skulle dimpa ner finns det ingen risk att Phun skulle fastna i betastadiet på grund av ekonomiska omständigheter.

– Självklart kommer Emil att få fortsätta jobba så att vi får en stabil version, han har fått ett erbjudande om anställning för att arbeta vidare med Phun.

Själv har Kenneth lekt en hel del med programmet, ofta tillsammans med sina tre döttrar. Senare på kvällen ska han till deras skola och visa Phun för resten av eleverna.

Ritar fysikaliska fenomen

– Det finns mängder av fascinerande, fysikaliska fenomen som man kan rita ihop på en kafferast. Själv har jag bland annat gjort en sorteringsmaskin, en kaospendel och Newtons vagga.

Men, som med de flesta andra verktyg kan Phun användas till annat än skapelser av rent allmänbildande karaktär.

– Har du sett filmerna som folk har lagt ut på Youtube? Det finns en som heter ”Ape Rape”, den är jag glad att det inte sitter en Umeå universitet-logga på, skrattar Kenneth.

Text: Viktor Hariz

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.