
Plakat lyfter tidningen Spira
Närmare hälften av de 20 anställda på
kommunkationsbyrån Plakat
är knutna till ett direkt webbarbete. I många år har man använt sig av ett eget utvecklat publiceringssystem men sedan slutet av 2009 har man gått över till danska Umbraco, ett open source-system med 85 000 installationer över hela världen och även anlitat av Microsoft för deras officiella asp.net-sajt. Efter att ha använt Umbraco i över ett halvår är man mycket nöjd på Plakat.
– Det är enkelt att lösa problem i Umbraco, det är snabbt och flexibelt, säger Janne Mårtensgård, webbutvecklare på Plakat.
Flera kunder som Sports Medicine Umeå, Slottsholmen och Biotech Incubator har redan fått sina sajter ombyggda i Umbraco. Nu senast var det dags för
Spira, Svenska kyrkans tidning i Umeå, som ges ut på papper sex gånger per år i 50 000 exemplar, och då också i Vännäs och Säver. Men Spira finns också på webben med en nyhetssajt som uppdateras kontinuerligt.
– Utmaningen med Spira var att det på den gamla sajten fanns 1 600 artiklar som skulle flyttas över till den nya. Men det gick bra, berättar Olof Malmberg, projektledare på Plakat.
Webben blir allt mer viktig
Ulrika Ljungbladh, redaktör på Spira, har arbetat med Svenska kyrkans tidning i Umeå sedan 2002 och hon kan se hur webben blivit allt mer viktig också för Spira.
– Webben blir en typ av arkiv för våra gamla nummer, säger Ulrika Ljungbladh.
Med det nya publiceringsverktyget Umbraco hoppas hon att man ska kunna bjuda in läsarna att vara med och påverka innehållet på ett mer direkt sätt. Ett första initiativ är avdelningen Läsar-Spira där den som vill kan bidra med egna texter och bilder från exempelvis konfirmationsläger, upplevelser i kyrkor eller vardagstankar.
Uppdaterat nyhetsflöde
– Med en bra webb kan vi också skriva mer om det som händer mellan numren, menar Ulrika Ljungbladh, och hon tänker att de sex numren per år ska kunna kompletteras av ett nyhetsflöde på webben som hela tiden uppdateras.
Umbraco är ett open source-system och därmed är det fritt för alla att vara med och vidareutveckla nya funktioner. Det finns också idag ett stort community med en mängd utvecklare som hela tiden arbetar för att förbättra systemet. Just detta var också en viktig anledning till varför Plakat valde Umbraco, med ett stort utvecklarcommunity har man alltid möjlighet att kunna få ta del av funktioner som man själva inte hinner utveckla.
– Vill man till exempel ha en funktion för pdf-generering så har man det på tre minuter. Samma gäller om man vill kunna importera från en WordPress-blogg eller koppla till Google Analytics, säger Olof Malmberg.
Under vintern har Plakat skickat fem webbutvecklare till Danmark för att vidareutbilda sig i systemet och det innebär att man idag är certifierad Umbraco Solution Provider.