
Politiker skapar opinion på nätet
Oppositionsrådet Anders Ågren (M) är en av flera politiker som under senare år gjort sociala medier på internet till en naturlig och snabb kommunkationskanal för det politiska opinionsarbetet. Med 4 554 vänner på Facebook, 681 som följer honom på Twitter och tusentals som läser hans blogginlägg på Västerbottens Kuriren har Anders Ågren byggt upp ett helt nytt sätt för politiker att sprida sina åsikter och bilda opinion.
Inte så sällan kan man upptäcka hur han direkt från sammanträden i kommunfullmäktige rapporterar på Twitter oh Facebook om aktuella frågor som tas upp. Inför det nya året 2012 sammanfattar Anders Ågren sina tankar om dessa nya kommunikationskanaler i ett blogginlägg som han till stor del riktar direkt till journalister i länet.
”… ett tips till massmedia är ju att de verkligen bevakar vad som sker på de sociala medierna. Annars är man ju ohjälpligt två:a på boll efter boll, alternativt att man fullständigt missar vissa nyheter”,
skriver Anders Ågren.
Han tar också chansen att citera Västerbottens Folkblads chefredaktör Daniel Nordström när han skriver: "För inte allt för länge sedan rådde en diskussion på många redaktioner kring hur mycket tid journalister ägnade åt sociala medier. Det ansågs inte riktigt rumsrent att sitta med Facebook öppet. I dag bör varje journalist ständigt ha sitt Facebook- och twitterkonto öppet under sin arbetstid. Den som inte har det begränsar sin spelplan."
Spelplanen förändras när politikerna finner nya vägar för kommunkation bortom pressmeddelande och uppstyrda presskonferenser. ”Enklare för journalisten, enklare för politikern”, avslutar Anders Ågren sitt blogginlägg.
Andra politiker från Västerbotten på nätet är exempelvis:
Lennart Holmlund, kommunalråd i Umeå
Maria Lundqvist-Brömster, riksdagsledamot, Nordmaling
Veronica Kerr, gruppledare för KD i Umeå