Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Prisas för interaktivt spel utan skärm

Adam Henrikssons examensarbete från Designhögskolan, Pockit, är en bärbar spelkontroll som gör det möjligt för spelarna att fokusera på varandra och miljön runt omkring dem istället för på en skärm.

I sin beskrivning av projekt Pockit påpekar Adam Henriksson att även om tv-spel utvecklats  från arkader, in i hemmen och ut på internet så har en sak inte förändrats, den som spelar har alltid fokus på en skärm.

”Detta projekt har ifrågasatt hur vi ser på tv-spel och fokuserar på användare, spelare, genom att motivera deras sociala interaktion. Det gör det möjligt för spelutvecklare att experimentera med människor, platser och parametrar”, skriver Adam Henriksson.

Rörelse och position

Pockit mäter parametrar som rörelse och position. Den ger också återkoppling i form av vibrationer, ljud och ljus. Eftersom kontrollern är portabel går den att ta med sig överallt och uppmuntrar också spelarna till fysisk rörelse.

I och med att spelen inte är beroende av någon grafik kan de handla om enkla spelformer som digitala versioner av sten-sax-påse eller längre spel som exempelvis turneringar där spelarna duellerar om magiska trollformler.

Interaktion och positiv närhet

Stipendiet på 15 000 kronor till Adam Henriksson delas ut av Almi Företagspartner Nord med motiveringen att han på ett självständigt sätt använt designprocessen till det yttersta. I motiveringen framgår också att hans innovativa tankesätt har bidragit till ett resultat som skapar en mycket positivt närhet och interaktion mellan människor.

Examensarbetet är genomfört i samarbete med spelutvecklaren
Nicklas Nygren
från Umeå och ett spelkollektiv från Köpenhamn –
Copenhagen Game Collective.

Filmen nedan visar hur spelkontrollen kan användas.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.