Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Proffsigt snyggt på E-sport SM

Sverige är en mycket framgångsrik nation inom E-sport med flera professionella spelare som gjort internationell karriär. I Sverige är framgångarna för E-sport inte fullt så kända men det ska det bli ändring på nu när en extra satsning görs på åtta deltävlingar runt om i landet under vintern.

Vinnarna på respektive ort får en plats i riksfinalen som avgörs under Dreamhack i Jönköping i juni 2012, här är
bilder på vinnarna från Umeå, som var Mattias "Naugrim" Ottosson (Starcraft II), Samuel "Jogas" Ghermazion (FIFA12) och Silas "TaiCho" Mulondo (Super Street Fighter IV).

På plats under helgens deltävling i Umeå fanns Andreas Jakobsson, till vardags interaktionsdesigner på CodeMill.

– Det var kul att se en sådant seriöst uppstyrt event! Väldigt proffsig crew och väldigt snygg produktion måste jag säga, rapporterar Andreas Jakobsson till InfoTech Umeå.

Vad betyder tävlingen för Umeå?

Det är väldigt roligt att få ett så kallat lan-event hit och det funkar både som en rolig grej för folk som vill spela och sen är det kul att se sponsrade spelare live. Om man är lite insatt är det verkligen inget snack om saken att det är en publiksport!

På ett sådant här lokalt event är det enklare för spelare som är väldigt duktiga men ändå inte satsar på att bli bäst att komma och testa sin skicklighet. Alla har kanske inte råd eller tar sig tid att åka till andra städer och spela.

Hur var stämningen?
Den var väl ganska familjär. De flesta som kom för att titta på kände nog någon där men det var också några som kom enbart för att kolla på spelandet.

Starcraft-spelandet var väldigt lugnt och tyst jämfört med Fifa och Streetfighter där det var mer skrik och glädjerop. Det krävs en större skärm för att heja på sc2 eftersom man inte vill störa spelarnas koncentration.

Vad krävs av en bra starcraft-spelare?
För det första krävs så klart enormt mycket träning.

Grunderna handlar om micro – hur man detaljstyr enheter i slag, och macro – hur man distribuerar sina resurser och sin ekonomi. På den bra nivån som var i Umeå så gäller det i princip "Om man har oanvända resurser förlorar man". Det låter lätt att spendera pengarna (ha bra macro) men med all multitasking som krävs för att styra allt samtidigt så glider det lätt ifrån en.

När båda är på samma höga nivå så kommer micro också bli superviktigt. Om en spelare får ett fördelaktigt läge så kan matchen tippa över på några ögonblick.

Strategi är så klart också en stor del och grunden ligger i att samla så mycket information som möjligt om vad motståndaren gör (scouting, att "scouta", att samla in information på olika sätt). På så sätt kan man anpassa sig på bästa sätt på vad som kommer eller utnyttja motståndarens svaghet.

Tror du att e-sport kommer att växa ännu mer? Och ta en plats i medias sportsidor?
E-sport som en publiksport är jag helt övertygad om att den kommer fortsätta spridas. Dock har den en fundamental skillnad jämfört med klassisk sport – den kan utspelas över internet. Och utövare sitter vid datorer när de spelar. Detta gör att det enklare blir en global community kring spelandet. De svenska toppspelarna är kända världen över men inte alls så kända i Sverige.

Det är ofta en stor social faktor kring publikdelen av Starcraft. Folk sitter och kollar på live-stream över ett event och chattar samtidigt med varandra. Communitiet är byggt från "nya medier"-hållet och det är inte säkert att den bästa utvecklingen är att följa den klassiska modellen med tv-sändningar och rapportering i tidningar (vilket är ganska långsamt).

Men jag tror att den kommer ta mer plats än vad den gör nu hur som helst. Begreppet "Barcraft" – att träffas på sportbar och se matcher har börjat spridas och kommer säkert bara bli större.

Vinnare i Umeås deltävling av E-sport SM:

Här är
bilder på de tre vinnarna
från deltävlingen i Umeå

Starcraft II
Mattias "Naugrim" Ottosson
FIFA12
Samuel "Jogas" Ghermazion
Super Street Fighter IV
Silas "TaiCho" Mulondo

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.