Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Prövar utveckla spel för barn

– Uppdraget har varit att utveckla ett spel som ska vara riktat till barn i andra klass och spelen ska vara lika populära bland flickor som pojkar, förklarar Fredrik Georgsson, kursledare för omkring 70 studenter på
datavetenskap vid Umeå universitet som under höstterminens första veckor ägnat sig åt spelföreståelse och spelutveckling. I fredags var det redovisning då alla spelen skulle visas upp.

22 olika plattformsspel har studenternat åstadkommit som sedan testats av elever i årskurs två. Förutsättningarna var att man inom gruppen hade en timbudget på 55 timmar per person, vilket gav ytterligare ett moment till uppgiften. När studenterna en dag är färdigutbildade kommer de att kunna ha just sådana krav på sig av uppdragsgivare – budgeten måste hållas, var sig det handlar om att utveckla ett spel, bygga en plattform för aktiehandel, skapa applikationer till en smartphone eller som programmerare bidra till verktyg för medicinsk tillämpning. Områdena för datavetare är stora och deras kunskaper är mycket efterfrågade, och spelindustrins behov är en bara en del av en mycket omfattande arbetsmarknad.

Förstå användarna

Men på denna kurs är det spelutveckling som står på schemat. En knepig uppgift för studenterna var att kunna förstå vad användarna vill ha och om det är något särskilt man måste ta hänsyn till när man som utvecklare har både pojkar och flickor som målgrupp.

– Det var svårt för det var länge sedan man var i den åldern, så man fick tänka sig in i deras situation, säger Henrik Berell, som nu läser sin första termin på civilingenjörsprogrammet för teknisk datavetenskap.

Testade spelet

Henriks grupp har utvecklat ett plattformspel som innehåller flera lärande element. Det består av både en matematikdel och en rättstavningsdel. En första version av spelet, en betaversion, testade studenterna på barn i årskurs tre, vilket var en nyttig övning för att se hur väl anpassat spelet var för åldersgruppen.

– Spelet fick bra respons och 18 av 19 tyckte det var roligt, säger Fredrik Berg, som också ingår i gruppen.

Programmeringskunskaper

De spel som studenterna tagit fram har utvecklats med verktyget GameMaker som gör det möjligt att skapa spel även för de som ännu inte har programmeringskunskaper.

– Vi har båda programmerat förut på gymnasiet, säger Henrik, men det är bra att få börja på det här sätt utan att man måste ha förkunskaper i programmering.

När de 22 spelen var färdiga fick sedan en grupp med barn från andra klass pröva spelen och betygsätta dem, ett led i momentet för studenterna för att de ska få djupare förståelse i hela processen med spelutveckling.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.