Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Så kommer du igång med HTML5

Våra webbläsare har ända sedan 1998 använt sig av HTML 4.01 för att innehållet på webben ska se ut som det gör. Nu när HTML5 rullar in på perrongen är det med andra ord en hel del som kommer att hända. Själva övergången sker dock inte över en natt utan de nya funktionerna införs gradvis på det ständigt föränderliga nätet.

Vad innebär då egentligen HTML5 för utvecklarna och hur märker användarna av det när de surfar på webben?

– Utvecklarna får tillgång till flera nya tillägg och verktyg som ger webben ett mer rikt innehåll utan att användaren behöver installera några särskilda plugins, menar Stefan Hedman, projektassistent på UMIT Research Lab.

– Det öppnar också för fler program som fungerar direkt i webbläsaren. Gmail och Google Docs är några sådana exempel, säger Emil Ernerfeldt som är utvecklare på Algoryx.

I praktiken kan HTML5 därför användas för att utveckla webbplatser som beter sig på näst intill samma sätt som en app i mobilen eller ett program som installerats på datorn.

Snyggare, smartare och mer flexibelt

Bland de förändringar som kommer med HTML5 är det främst fyra saker som hamnar i rampljuset, nämligen canvas- och videoelementen, geolocation samt local storage.

Canvas-elementet innebär kortfattat möjligheten att enkelt arbeta med 2D-grafik på webben, vanligtvis med hjälp av javascript. Med mjukvarubiblioteket WebGL går det dessutom att lägga 3d-grafik ovanpå canvas-elementet i de webbläsare som stödjer funktionen, helt utan några tilläggsprogram. Just WebGL är ett rätt spännande kapitel som som vi återkommer till i en senare artikel.

Standard för videostöd saknas

Videoelementet låter utvecklaren med en enkel tagg bädda in video på en webbsida utan att behöva förlita sig på Adobes Flash-plugin. Tyvärr saknas fortfarande en gemensam standard för videokodeken, alltså själva videoformatet, vilket innebär att de webbläsare som använder videostödet använder sig av olika format.

– Ett problem är att alla inte kör den mest moderna webbläsaren. Det innebär att utvecklare måste lägga in så kallad fallback när dessa funktioner inte stöds, exempelvis ett Flash-plugin för video, förklarar Emil. Annars visas inte innehållet som det är tänkt. Det är också anledningen till att de flesta utvecklare fortfarande håller sig till Flash-video och i andra hand ett videostöd via HTML5.

HTML5
Osäker på om din webbläsare klarar html5? På sajten
html5readiness.com
finns svaret.

Geolocation kan platsbestämma användaren och anpassa innehållet därefter, vilket görs med eventuell gps i hårdvaran samt information från det nätverk som används.

Slutligen har vi local storage som tillåter webbapplikationer att lagra information lokalt på enheten. Bland annat gör det att du kan komma åt e-post i Gmail även när uppkopplingen saknas, eller möjligheten att spara en så kallad webbapp lokalt på mobilens hemskärm.

Den nyfikne ska experimentera

HTML5 är som sagt ännu i sin linda men har på flera håll redan börjat användas på webben. För att bäst dra nytta av funktionerna krävs dock en modern webbläsare, något både Emil och Stefan påpekar vid ett flertal tillfällen under samtalets gång. Vilka andra saker är viktiga att tänka på för den som känner sig nyfiken? Hur sätter man enklast igång?

– Kolla in de nya taggarna och börja med grunderna i HTML5 och CSS3. Undersök vad som går att göra, råder Emil, som även tipsar om att det finns gott om informativa tutorials på nätet. I slutet av artikeln finner ni länkar till några av dessa.

Verktyg och komponenter

Vilka verktyg eller komponenter kan vara användbara?

– Javascript fortsätter att vara en viktig del i webbutvecklingen och något som du inte klarar dig utan i dag är jQuery-ramverket, vilket är ett lager ovanpå javascript, förklarar Emil.

Dels förenklar jQuery själva programmeringen men ser även till att koden fungerar på samma sätt oavsett om du använder Firefox, Chrome, Internet Explorer eller Opera.

– Mitt råd är att börja med javascript utan jQuery. Då ser du hur enkelt allt blir när du sedan går över till jQuery, och du kommer förstå varför biblioteket finns, flikar Stefan in.

Emil tipsar även om att den som arbetar med grafiska användargränssnitt (gui) kan titta närmare på biblioteket jQuerymobile för HTML5 som med stöd för olika teman kan ge ett enhetligt utseende oavsett vilken webbläsare som används.

– Styrkan med HTML5 och CSS3 ligger i presentationen av data, inte att sköta tunga beräkningar. Att göra dataspel i HTML5 har därför inga egentliga fördelar, säger Emil.

HTML5 utvecklas fortfarande

Det ska poängteras att HTML5 ännu inte godkänts som färdig standard. Vad som återstår innan standarden kan spikas handlar i grund och botten mest om mindre justeringar. I skrivande stund tros standarden fastställas under 2014, men beroende på vem man frågar kan en helt fastställd standard ligga mer än 10 år framåt i tiden.

– Version 5 kan byggas ut med nya moduler allt eftersom. Det har därför sagts att det aldrig kommer någon HTML6, säger Emil Ernerfeldt.

Länkar till hur du går vidare

Html-5-tutorial
försöker sig på att förklara HTML5 för den verklige nybörjaren på relativt enkel engelska. Kan vara ett värt besök för den nyfikne utan större förkunskaper.

W3 Schools HTML5 Tutorial
går tydligt igenom strukturen och taggarna som HTML5 introducerar, men förutsätter att du redan är insatt i hur HTML fungerar.

jQuery
är som sagt ett ramverk som underlättar programmeringen av JavaScript och passar de flesta webbläsare.

Sitepoint
har också en rätt omfattande tutorial som visar vad canvas-elementet kan göra i din webbläsare.

Studiosamtal om HTML5

I sammanhanget kan det också vara intressant att se detta studiosamtal som InfoTech Umeås Martin Wiklund i ett tidigare inslag fört med expertpanelen Anders Gunnarsson, Jonas Persson och Åke Järvklo.

Text och foto: Anders Magnusson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.