
Så skapade North Kingdom Tolkienupplevelsen
I ett samarbete med Google och filmbolaget Warner Brothers kring den kommande storfilmen The Hobbit: Smaugs ödemark har Skellefteåföretaget North Kingdom visat att man platsar i den yppersta världsklassen när det handlar om digital marknadsföring och onlineupplevelser.
Utvecklingsarbetet bakom resan mot Middle-Earth har varit en utmaning för utvecklarna på North Kingdom. Resultatet skulle inte bara kunna upplevas i traditionellt datorformat utan även i surfplatta och mobiltelefon. Dessutom ville man klara ända ner till upplösningar på 360×320 vilket var utmanande då man jobbade med att ge visualiseringen en filmkänsla.
Hur utvecklarna lyckades ta projektet i hamn med HTML5, WebGl och CSS3 berättar Daniel Isaksson och Einar Öberg i två långa blogginlägg på sajten HTML5 Rocks. För den som vill veta mer om WebGL för mobila enheter och hur man kan optimera presentationen i olika enheter är deras texter mycket intressanta att ta del av.
”Vår samlade erfarenhet från detta projekt är att WebGL fungerar riktigt bra på mobil, speciellt på nyare, avancerade enheter”, skriver de båda.
”Nu när hela projektet lanserats och vi kan se det slutliga resultatet måste jag säga att vi är riktigt imponerad av nivån på moderna mobila webbläsare.”
”Det har gett oss en fantastisk erfarenhet och all den tid vi lagt ner på iteration och testning (massor) har ökat vår förståelse av hur moderna webbläsare fungerar. Och det är vad som behövs om vi vill förkorta produktionstiden för dessa typer av projekt, om vi vill gå från att gissa till att veta.”
Läs mer
För den som vill dyka ner djupare och lära sig mer av de erfarenheter som North Kingdoms utvecklare har dragit finns följande två blogginlägg att läsa:
The Hobbit experience. Bringing Middle-Earth to Life with Mobile WebGL
The Front-end of Middle-earth. A walkthrough of multi-device development