Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Samspel mellan människor och IT en viktig grund för Anna

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer
gav Anna Cederlund goda kunskaper och rika erfarenheter som hon har med sig som teamchef på Vattenfall kundservice.

Anna Cederlund talar varmt och engagerat om sitt jobb som teamchef på Vattenfall kundservice. I Annas grupp arbetar 14 personer med att ta hand om kunder som behöver hjälp med allt som har med el och elabonnemang att göra. Det kan handla om fakturor, strömavbrott, att ge råd för elsparande och mycket annat.

Som teamchef har Anna fullt personalansvar vilket betyder att hon sköter anställningar, utformar rehabiliteringsplaner, har arbetsmiljöansvar, förhandlar löner och coachar och motiverar sina medarbetare.

Möjlighet att utvecklas

– Jag har ett jätteroligt jobb och trivs med att arbeta på ett så stort företag. Här finns verkligen möjlighet att utvecklas, säger hon. Anna gillar variationen av arbetsuppgifter. En dag kan bestå av både medarbetarsamtal, att hantera konflikter och att beställa ergonomiskt utformade arbetsstolar. Annas uppdrag är också att se till att verksamheten har bra kvalitet och samtidigt är så effektiv som möjligt. En viktig uppgift är därför att coacha medarbetarna genom att entusiasmera och ställa krav.

– En bra chef ska lyssna på sina medarbetare och framförallt tro på deras kompetens och möjlighet att göra ett bra jobb, menar hon.

Samspel mellan människor och IT

Anna tog examen från beteendevetenskapliga programmet vid institutionen för informatik 2004.

– Jag är intresserad av många olika saker och främst av människor. Därför sökte jag en bred utbildning och då passade det här programmet perfekt. Utbildningen gav mig kunskaper om hur människor fungerar i grupp och jag fick lära mig om samspelet mellan människor och IT. Det har jag stor användning av eftersom de flesta arbetsplatser ju är IT-miljöer idag, poängterar hon.

Utbildningen gav henne också goda kunskaper om hur hon själv fungerar i grupper; en viktig insikt när man ska arbeta som ledare.

– Jag insåg hur olika perspektiv man kan ha när man ser på saker och att man måste respektera andras perspektiv. Det kan låta som självklarheter men kan vara nog så knepigt att leva upp till. Allt det här gjorde mig bra rustad för yrkeslivet. Under utbildningen hade Anna ingen tydlig bild av vad hon ville arbeta med, men hennes nyfikenhet och intresse för människor har tagit henne till så skilda områden som en bröllopstidning, en företagsinkubator och nu till elföretaget Vattenfall.

– I de flesta jobb finns något som är intressant och som väcker mitt engagemang, förklarar Anna.

Engagerad i studentkåren

Engagemanget i studentkåren under studietiden gav Anna lärdomar som hon senare haft nytta av i sitt arbete.

– Det var jättekul att träffa andra människor med ett brinnande engagemang och att vara med och påverka en så stor organisation. Jag lärde mig mycket om hur man beter sig på ett möte, att förhandla, hålla ett föredrag och mycket annat.

Efter examen var Anna projektledare för B.I.C Factory – en företagsinkubator där man stöttar unga med nystartade företag. Här arrangerade hon bland annat en mässa där politiker, representanter för kommun och näringsliv och unga företagare möttes för att inspirera varandra. Till mässan bjöds ibland även studenter och gymnasieelever in.

– Det var jättekul. Här kunde jag använda mig av det stora kontaktnät som jag delvis fått under studietiden, och göra något riktigt bra av det. Det kom runt 700 personer, berättar hon. Anna rekommenderar den som studerar att verkligen ta vara på studietiden och våga prova nya vägar. Hon beskriver hur man ibland kan få nytta av saker som man kanske inte väntat sig.

– En utbildning är som ett körkort. Man får en bra grund av lärdomar och erfarenheter som man sedan bygger vidare på, säger hon.

Text och foto: Annette Olofsson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.