Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Sebastian gör Yatzy enklare

– Jag har spelat Yatzy sedan jag var liten så det var roligt att göra några extra kring det, förklarar
Sebastian Hall, som utvecklat
webb-applikationen Yatzyblocket för iPad
som ett sidospår till studierna vid masterprogrammet för Cross Media Interaction Design.

Ute på marknaden finns det redan flera olika Yatzyapplikationer, men de bygger oftast på digitala tärningar som man ska spela med. Just det lockar dock inte Sebastian som istället vill hålla kvar den där fysiska närvaron av att sitta runt ett bord med tärningar som slås ur handen.

– Tanken med Yatzyblocket är att man ska gå in på webb-applikationen med en iPad. Då kan man enkelt sitta vid köksbordet och spela med familjen och barnen. Det är mer inbjudande än om man sitter vid en dator, säger Sebastin Hall.

Förenklar traditionellt Yatzy

Den som någon gång testat Yatzy kommer att känna igen sig. Yatzyapplikationen liknar det traditionella pappersblocket som följer med spelet. Man skriver in namnen på spelarna och fyller sedan i Ettor, Tvåor, Liten och Stor Stege, Kåk, Chans och alla de andra kombinationerna man ska få med tärningarna. Enkelt och smidigt och Sebastian har även använt sig av surfplattans swipe-funktioner. Genom att svepa till vänster kryssar man över en ruta, och sveper man till höger raderar man det som står i rutan.

Men den stora skillnaden kommer när tävlingsomgången är klar. Klickar man då på ”Räkna ut” får man genast rätt summa uträknad längst ner i kolumnen. Sebastian menar också att projektet varit extra roligt eftersom han löst uppgiften helt på egen hand och fått testa sig fram med HTML5, javascript och css-stilar.

– Jag har lagt ut Yatzyblocket på Facebook för att låta kompisar testa. Men det är mest ett roligt sidoprojekt och jag har ingen affärsmodell eller så kring det. Det är bara skoj om folk vill använda det, säger Sebastian.

Cross media-utbildning

Till vardags går Sebastian Hall på Masterprogrammet i
Cross Media Interaction Design
i Skellefteå. Det är institutionen för Informatik som anordnar utbildningen och det är också på Informatik i Umeå som Sebastian tidigare har läst Digital medieproduktion, en treårig utbildning som också var mycket bra, enligt Sebastian.

Kunskaperna i programmering och design kommer Sebastian nu att fylla på när han går det andra året och avslutande året på masterutbildningen i cross media. Yrkeslivet ligger än så länge en bit fram men han vill gärna på något sätt fortsätta jobba med interaktions- och user experience-design. Helt enkelt att designa tjänster som ser bra ut och känns bra att använda, som han uttrycker det.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.