Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Skellefteå blir en smart stad

Att göra
Skellefteå till en smart stad
är ett arbete som pågått i flera år. Genom att ge människor och företag tillgång till avancerad teknik och nya tjänster baserat på exempelvis sensorer i gatumiljön hoppas man kunna få ett bättre grepp över samhällsplanering.

Nu får arbetet extra fart genom att ett företag från Schweiz,
DFRC, tagit kontakt med Luleå tekniska universitet för att sätta ut sensorer i olika städer, bland annat i Skellefteå. Teknikplattformen kallas LBASense Monitoring system och används för att analysera hur människor rör sig i en stad genom att följa signaler från deras mobiltelefoner.

– Vi är kända för att arbeta med sensorteknik och system som kan leverera data trådlöst. Vi ser gärna att Skellefteå kommuns medborgare får nytta av forskningen i form av kommunala tjänster i framtiden, säger Christer Åhlund, professor i distribuerade datorsystem, Luleå tekniska universitet.

Analysera trafikflöden

Idag finns det sensorer i serviceorterna och i Skellefteå centralort. Tanken är att få en bild av trafikflöden till och från orterna. Sådan information kan vara bra när exempelvis busstider planeras eller annan samhällsplanering. Sensorer finns också utplacerade på Nordanåområdet för att kunna se hur många faktiska besökare området har, hur länge de stannar och inte bara antalet passerande.

– Sensorer finns också vid Campus, räddningstjänsten och i Kåge och det innebär att vi kan se vilka som använder E4:an för att komma till Solbacken. Vi får fram när, intensitet, tid för besök och hur de åker tillbaka. Vi vet inte idag vilka tjänster vi kan bygga på den här typen av information. Det finns det många innovatörer som kan ta tag i det här för att blicka framåt mot 2030, säger Per Dinborn, avdelningen för kvalitet och förnyelse i Skellefteå kommun.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.