Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Skellefteåbolag släpper fotbollsspel i Sydafrika

Skellefteåbolaget Gold Town Games släpper sitt nya fotbollsmanager-spelet World Football Manager (WFM) på plattformen iOS (Apple) i Sydafrika. Valet av Sydafrika som första marknad är ett strategiskt beslut baserat på en kombination av språk, tidzon, låg kostnad jämfört med förväntad intäkt samt att landet har ett gediget fotbollsintresse.

– När produkten är redo inleds nästa fas med lansering på ytterligare en eller flera nya marknader, säger vd Pär Hultgren i ett pressmeddelande.

– Vår målsättning är att den fullskaliga versionen av WFM ska tävla med de största och vi hoppas att vår soft launch och fortsatta produktutveckling speglar det. Våra konkurrenter har bra spel med många år på nacken, så det gäller för oss att tålmodigt ta ett steg i taget, säger Pär Hultgren.

När spelmässan GamesCom gick av stapeln i Köln i slutet av augusti fanns Gold Town Games på plats. Under mässan premiärvisades valda delar av det nya spelet WFM upp för allmänheten.

– Det var spännande och lärorikt att visa upp WFM på mässan. GamesCom är en gigantisk mässa med de allra största bolagen i spelbranschen med totalt uppåt en halv miljon besökare. Den stora nyttan för Gold Town Games var att visa utvalda delar av WFM som skiljer sig från konkurrerande spel på marknaden. Sedan GamesCom har vi justerat utifrån feedback och vidareutvecklat tekniken inför soft launch i Sydafrika, säger vd Pär Hultgren.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.