Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Skolelever testar Googles nya digitala glasögon

Forskningsprojektet #tagga2014, som påbörjades våren 2014, har nu nått en mer utåtriktad fas. Den 27 maj får två skolelever, Elvira 13 år och Axel 15 år, börja använda Google Glass för att lösa utmaningar som de får när de närmar sig vissa platser.

Projektet #tagga2014 hade redan startat när Eva Mårell-Olsson, universitetslektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) vid Umeå universitet, i höstas fick besked om att hon – som enda person i Sverige – valts ut för att testa förhandsexemplar av Google Glass; datorglasögonen som både kan filma omgivningen och projicera information i användarens synfält, s.k. augmented reality (”förstärkt verklighet”).

Syftet med projektet, som involverar fyra institutioner vid universitetet, är både att utforska hur Google Glass kan användas som stöd i lärsituationer och att erbjuda studenter vid universitetet möjlighet att utveckla verktyg och pedagogiska aktiviteter för Google Glass.

– I detta projekt utforskas alltså användning av Google Glass i en specifik lärsituation där lärprocessen utformas som en typ av skattjakt eller ”spelifiering”, säger Eva Mårell-Olsson.

Inför den nu aktuella fasen har studenter i Interaktion och design utvecklat ett verktyg som låter lärare lägga in platsberoende information, som skickas till glasögonen när bäraren närmar sig en viss plats. Studenter från kursen  Ingenjörens roll i arbetslivet har i sin tur skapat de utmaningar/problem skoleleverna ska lösa. När eleverna löst ett problem får de ledtrådar för att hitta nästa utmaning.

Till sin hjälp har studenterna haft tekniskt sakkunniga och mentorer från de tre lokala företagen
Algoryx,
Dohi Sweden
och
CGI, som alla utvecklar IT-applikationer.

– Det ska bli otroligt spännande att se hur det hela kommer att utvecklas. I mitten av maj ska applikationerna vara färdiga och eleverna ska få testa i skarpt läge, säger Eva Mårell-Olsson.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.