Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Slagkraftig film lanserar Umeås digitala industri

Branschorganisationen
Umeå Creative
består av dryga 35 företag inom den digitala näringen i Umeå och när man nu tagit fram en slagkraftig showreel för att visa på dessa företags kunskap och skicklighet märks det att kvaliteten inom regionen är mycket hög. I snabba klipp visar filmen ett tjugotal exempel på produktioner som företagen producerat. Här finns allt från internationellt lanserade fighting-spel och iPhonespel till indiespel, men också interaktiva utbildningsfilmer, reklamfilmer, musikvideos och avancerade simuleringar för tung basindustri.

 

— Jag är mycket stolt över att få visa upp den, säger Joel Nordin från Umeå Creative och
Dohi Sweden, när den visas i samband med Creative Dating II, en konferens och mötesplats anordnad av Umeå Creative där konstnärer och artister från hela Sverige får tillfälle att möta representanter från det digitala kreativa näringslivet i Umeå.  

Stark upplevelse

Joel Nordin har varit projektledare för eventet och även produktionsledare bakom filmen. Med hjälp av ett starkt team av kreatörer från regionen, som bidragit med animationer, ljud och musik har den blivit den starka upplevelse den nu är.

Erik Löfgren, från
Dimension Magic, står som regissör bakom filmen och har lyckats fånga den känsla filmen ska förmedla.

— Det finns en stark kreativ energi och stor kompetens i Umeå, i processen fick jag möjlighet att samarbeta med otroligt duktiga människor och när man ser på det som skapas här inser man hur mycket talang det egentligen finns, kommenterar Erik Löfgren.

Locka lokala talanger att etablera sig

När Emanuel Dohi, producent och sammanhållande kraft bakom produktionen, presenterar filmen för konferensens deltagare understryker han att det här är bara början.

— Vi har tydligt angett att den här showreelen är för 2010. Det innebär att vi vill göra en ny för 2011. På detta sätt sätter vi lite press på stadens företag att prestera nya starka produktioner, så vi kan få till en ännu slagkraftigare showreel nästa år. Syftet är att attrahera omvärldens blickar mot norr, få de lokala talangerna att vilja etablera sig och stanna kvar i Umeå samt för att locka till fler samarbeten mellan regionens företag, förklarar Emanuel Dohi.

Produktionsgruppens önskan är att showreelen ska visas på många event framöver. Den har redan haft smygpremiär på Ingenjörsvetenskapsakadamiens stora konferens om
Innovation för tillväxt
och den visades även i helgen på datorspels-lan:et
LANByCS, ett arrangemang av CS-sektionen vid Umeå universitet.

När den nu släpps även på
Vimeo
och
YouTube
så innebär det att många fler får möjlighet att få upp ögonen för vad den digitala kreativa industrin i Umeå kan prestera.

Fakta bakom filmen:
Teamet bakom Umeå Creatives showreel är Patrik Öberg,
Audio Alliance, Jonas Andersson,
Audio Alliance, Erik Löfgren,
Dimension Magic, Magnus Jonsson,
Filter Film, Joel Nordin,
Dohi Sweden, och Emanuel Dohi,
Dohi Sweden.

Sponsorer bakom Umeå Creatives showreel:
DINo,
Film Arc,
Dohi Sweden,
Umeå Creative Industry Association.

Sponsorer bakom Creative Dating II:
Film i Västerbotten,
DINo,
Humlab Umeå universitet,
Dohi Sweden,
Krenova,
Arbetsförmedlingen Kultur Norr,
Umeå Creative Industry Association.

Kontaktpersoner för mer information:
Umeå Creative & produktionsfrågor: Emanuel Dohi,
emanuel@dohi.se, 070 980 95 31
Showreel: Erik Löfgren,
erik@dimensionmagic.com, 073 093 77 81
Creative Dating II: Joel Nordin,
joel@dohi.se, 070 686 51 64

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.