
Smart mobil jagar monster inför julen
I början av hösten kunde man se hur folk i Tyskland sprang runt på gator och torg med sina smartphones i högsta hugg för att fånga in digitala Buffer Monster. Det var en kampanj av Vodafone för att få fler kunder in till Vodafones butiker och vara med i en tävling om livstidsabonnemang på Vodafones mobilnät.
Appen som kampanjen byggde på utvecklades i samarbete mellan bland annat North Kingdom och Hello Future från Skellefteå och med den framgång som kampanjen hade ville Vodafone gärna ha en fortsättning för julen. Kampanjen modifierades så att den nu är julanpassad, men grunden är fortfarande att de tävlande ska ut med sina mobiler för att fånga monstren.
Uppdaterad julversion
– Det här är en uppdaterad version av kampanjen som vi gjorde i höstas för Vodafone. Den föll väldigt väl ut, så nu har vi gjort en julversion, berättar Leif Rehnström på Hello Future.
I den nya julversionen
är vissa av monstren ännu smartare än tidigare och för att fånga in dem i mobilen krävs att man lotsar dem genom avloppsrör som dyker upp i mobilens skärm. Lite trixigt, men därmed också mer av spel över appen.
Dessutom bär några av monstren med sig julklappar, och fångar man in ett sådant monster kan man skicka julklappen vidare till en vän, vilket ger appen en ytterligare social dimension.
Stabil augmented reality-plattform
– Vi har byggt en stabil och bra augmented reality-plattform som vi kan använda till den här typen av location-baserade spel. Det kan vara skattjakter eller annat som är fixerat vid geografiska positioner, berättar Leif Rehnström, som också är mycket nöjd med den back-end logik man utvecklat för utplacering av monstren.
Appen går att ladda ner också i Sverige men man måste befinna sig i Tyskland för att kunna vara med i tävlandet. Den som vill kan dock genom appen få en känsla för kampanjen eftersom det följer med tio monster man kan fånga som demo, också när man är i Sverige.
Se trailern om Vodafones kampanj nedan