Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Sociala medier lockar

Sista fredagen i varje månad samlas ett femtiotal nyfikna för att äta lunch tillsammans och dela med sig av erfarenheter kring kommunikation och internet. Lunchträffarna drog igång hösten 2009 och har alltid ett särskilt tema, under januariträffen var det Trendspaning inför 2010.

Att intresset är stort märks när deltagarna bjuds in att att dela med sig av sina spaningar inför 2010. Många vill ha ordet och deltagarna samtalar ivrigt med varandra. Deltagarnas egna erfarenheter är viktiga för Sociala Media Club men till varje träff brukar också arrangörerna bjuda in någon föreläsare som kan fördjupa samtalen kring borden om nätvanor och kommunikation.

En mötesplats behövdes

Initiativet till lunchträffarna har tagits helt privat av Jenny Eklund, kommunikationskonsult, Anja Säker, webmaster och IT-utvecklare på Mina bibliotek och Anders Carlsson, webbredaktör på Västerbottens Kuriren. Alla tre kände att en samlingsplats behövdes för att ge nyfikna i Umeåtrakten en möjlighet att ta del av vad som händer kring sociala medier på nätet, hur det förändrar människors vardagsliv och företagens verksamheter.

Social Media Club Umeå 

Anja Säker och Jenny Eklund är två av arrangörerna bakom Social Media Club Umeå. Båda lika glada över det stora intresset för lunchträffarna.

- Det är en stor blandning på de som kommer. Många är inte jättevana med sociala medier och inte alls några tekniknördar, berättar arrangören Jenny Eklund. 

- Hit kommer det folk från en mängd olika branscher. Några är tekniker, några är journalister och informatörer. Här finns kommunanställda, studenter, arbetslösa. Det gemensamma är att alla har ett stort intresse för frågor kring sociala medier och därför blir det en väldigt intressant mix, menar Jenny.

Inspiration till lunchträffarna kommer från ett löst sammansatt nationellt nätverk av sociala medier-folk och syftet med träffarna är att skapa en plats för utbyte mellan människor som är intresserade av sociala medier.

Finns också på Facebook

Det fysiska mötena är viktiga men Social Media Club Umeå finns även på Facebook där man har 358 fans när detta skrivs.

Jenny Eklund avslöjar för deltagarna under januarilunchen att 60 000 av Umeås 114 000 invånare har ett konto på Facebook, med andra ord omkring varannan Umeåbo. Det är klart mer än snittet för hela Sverige där var tredje har ett konto. Men att Umeåborna är uppkopplade mot Facebook i högre grad än övriga Sverige är kanske inte att förvåna sig över eftersom staden är ung och på många sätt utmärker sig som en it-stad, inte minst med närvaron av alla studenter på universitetet.

Nästa lunchträff med Social Media Club Umeå blir 26 februari.

Social Media Club Umeå 

Mattias Larsson, politisk sekreterare för Centerpartiet i Umeå, deltog aktivt i lunchträffen. 

 

Social Media Club Umeå 

I mitten Fredrik Olofsson, marknadsansvarig för fotbollslaget Umeå IK, lyssnar intensivt vid lunchträffen för Social Media Club Umeå.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.