Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Sociala medier, löshår och skogsmaskiner

Umeågalan är årets stora händelse inom näringslivet i Umeå kommun då framstående företag hyllas för sina insatser. Bland vinnarna under detta år syntes flera företag som på olika sätt framgångsrikt klarat av att utveckla och använda sig av IT-tjänster, sociala medier och digitala kanaler. Två av dessa är löshårsföretaget Rapunzel of Sweden och skogsmaskintillverkaren Komatsu Forest.

YouTube, Facebook och Twitter

Rapunzel of Sweden, som tog hem Umeå kommuns Företagspris 2010, visar på en enorm bredd och idérikedom i att använda internet för att föra ut sina produkter kring löshår. Företagets produkter har blivit en stor succé och en bidragande orsak är den närvaro man har på nätet med en webb-shop, interaktiva färgkartor och tydliga instruktionsfilmer. Dessutom har företaget en mycket stark närvaro i olika sociala medier med en livlig Facebook-sida, egen YouTube-kanal och Twitter-flöde.

Tror på sociala medier

Som en förklaring till varför Rapunzel satsar så på sociala medier
skriver man på webben: ”Vi tror på sociala medier. Där våra kunder kan träffas och uttrycka sina åsikter, positiva och negativa kring oss och vårt löshår. Du som kund kan på så sätt vara med och påverka utvecklingen av företaget och produkterna.” Med en sådan bärande idé kan sociala medier bli till en kraftfull del av hela affärsplanen genom att stärka relationen med företagets kunder.

Skogsmaskiner och sociala medier

Komatsu Forest
hör hemma i en helt annan bransch med tillverkning och försäljning av skogsmaskiner men också inom den marknaden visar det sig att sociala medier och stark närvaro på internet ger resultat. Komatsu Forest utsågs till Årets Marknadsförare 2010 på Umeågalan och i sin motivering lyfter juryn fram företagets förmåga att ta till sig nya digitala kanaler.

Komatsu Forest på Umeågalan 2010
Komatsu Forest fick pris för sin marknadsföring där man använder sociala medier för att berätta om sina skogsmaskiner.


Utmärkelsen till Komatsu Forest baseras framför allt på förra årets lansering av nya produkter, där man genom kampanjen ”Quality comes in red” använde sig av annat än traditionella media och tänjde på gränserna för hur skogsmaskinbranschen normalt har uttryckt sig. Webben inklusive bland annat YouTube blev centrala kanaler och på världens största skogsmässa Elmia Wood dansade skogsmaskinerna till tonerna av tung hårdrocksmusik.

Juryn för Umeågalan 2010 skrev i sin motivering till priset: ”Det är ett företag som med riktade webbkampanjer, videocommunities och produktplacering på YouTube fångat nya kundsegment och tagit nya marknadsandelar. Som när finanskris och elände fick världens ekonomier att krampa, hade modet och kraften att inleda en global offensiv som fick konkurrenterna att häpna och kunderna att köpa. Och som – det här är faktiskt sant – fått sina tunga produkter att dansa till ännu tyngre hårdrocksmusik!”

Text: Mikael Hansson Foto: Andreas Nilsson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.