Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Sociala medier räddning för nyheter om norra Sverige

Norra Sverige har hamnat i medieskugga. TT lade ner sin enda redaktion och TV4 stänger sina lokalkontor. Traditionella rikstäckande medier överger Norrland. Finns det anledning till panik? Inte för samhällsdebattören och journalisten Åsa Petersen som istället ser möjligheten av att nya aktörer börjar använda sociala medier för att själva sprida sina nyheter.

– Vi måste rikta oss mot de unga människorna, hur de använder internet idag, och ändra hur vi jobbar utifrån dom. Ungdomarna skiter väl i Dagens Nyheter. Man måste hitta nya sätt och andra lösningar som håller i framtiden, säger Åsa Petersen och betonar flera gånger att dagens unga läser allt via dator eller smartphones.

Användare skapar innehållet

De möjligheter som ligger i digitala kanaler och sociala medier är något som också Anette Novak lyfter fram. Hon har ett förflutet som chefredaktör för Norran och är idag vd på Interactive Institute.

– Man kan diskutera om all bevakning måste ske av redaktörer och journalister eller kan man istället med user generated content få en bred bevakning ändå. Idag har vi med digitala kanaler och mobilen i var mans ficka möjligheter att öppna för fler röster och låta alla komma till tals, säger Anette Novak.

Umeå i sociala medier

Även Muharrem Demorik, kommunalråd i Linköping, lyfter fram vikten av de nya medierna när dagspress och traditionell media drar sig tillbaka. Han menar att nyheter från Umeå kan nå honom lika gärna genom sociala medier som via traditionella dagspress, tv och radio.

– Mediekonsumtionen har ökat lavinartat. Vi var uppe från Linköping i Umeå för att få veta mer om kulturhuvudstadsåret, vår nyfikenhet kom från allt som skrevs i sociala medier om Umeå. Med en hashtag på Twitter som trendar har man skapat nyheter som är värda någonting, säger Muharrem Demorik.

I debatten ”Varför är alla så tysta när medierna tystnat? Om mediaskuggan över norra Sverige”, ett av de seminarier som på tisdagen arrangerades av Region Västerbotten och kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 under Almedalsveckan i Visby, medverkade även Anders Westermark, VD på Norran, Anna Pettersson, Region Västerbotten, Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå, och Torbjörn Halvardsson på Företagarna i Västerbotten.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.