
Sociala medier räddning för nyheter om norra Sverige
Norra Sverige har hamnat i medieskugga. TT lade ner sin enda redaktion och TV4 stänger sina lokalkontor. Traditionella rikstäckande medier överger Norrland. Finns det anledning till panik? Inte för samhällsdebattören och journalisten Åsa Petersen som istället ser möjligheten av att nya aktörer börjar använda sociala medier för att själva sprida sina nyheter.
– Vi måste rikta oss mot de unga människorna, hur de använder internet idag, och ändra hur vi jobbar utifrån dom. Ungdomarna skiter väl i Dagens Nyheter. Man måste hitta nya sätt och andra lösningar som håller i framtiden, säger Åsa Petersen och betonar flera gånger att dagens unga läser allt via dator eller smartphones.
Användare skapar innehållet
De möjligheter som ligger i digitala kanaler och sociala medier är något som också Anette Novak lyfter fram. Hon har ett förflutet som chefredaktör för Norran och är idag vd på Interactive Institute.
– Man kan diskutera om all bevakning måste ske av redaktörer och journalister eller kan man istället med user generated content få en bred bevakning ändå. Idag har vi med digitala kanaler och mobilen i var mans ficka möjligheter att öppna för fler röster och låta alla komma till tals, säger Anette Novak.
Umeå i sociala medier
Även Muharrem Demorik, kommunalråd i Linköping, lyfter fram vikten av de nya medierna när dagspress och traditionell media drar sig tillbaka. Han menar att nyheter från Umeå kan nå honom lika gärna genom sociala medier som via traditionella dagspress, tv och radio.
– Mediekonsumtionen har ökat lavinartat. Vi var uppe från Linköping i Umeå för att få veta mer om kulturhuvudstadsåret, vår nyfikenhet kom från allt som skrevs i sociala medier om Umeå. Med en hashtag på Twitter som trendar har man skapat nyheter som är värda någonting, säger Muharrem Demorik.
I debatten ”Varför är alla så tysta när medierna tystnat? Om mediaskuggan över norra Sverige”, ett av de seminarier som på tisdagen arrangerades av Region Västerbotten och kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 under Almedalsveckan i Visby, medverkade även Anders Westermark, VD på Norran, Anna Pettersson, Region Västerbotten, Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå, och Torbjörn Halvardsson på Företagarna i Västerbotten.