Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Sociala medier viktigt för unga förare av skogsmaskiner

‐ Vi står inför ett generationsskifte. De yngre ska ta över och de har helt andra krav, säger Britta Näsman, marknadsanalytiker på
Komatsu Forest, som är världens näst största skogsmaskintillverkare med 13 000 anställda globalt varav 450 i Umeå.

Tillsammans med Roland Lundqvist och Pelle Hjelm från Komatsu Forest är Britta Näsman inbjuden av Marknadsföreningen Umeå för att berätta om de nya mediekanaler som Komatsu Forest prövar kring företagets produkter. Redan har man uppmärksammats för sitt arbete och företaget utsågs vid den årliga Umeågalan till Årets Marknadsförare 2010.

Sociala medier i mötet med kunder

Framför allt är det sociala medier och internet som blir allt mer viktiga för företagets dialog med kunder och andra intresserade. Man har redan märkt att särskilt de unga förarna är mycket nyhetstörstande och att de gärna surfar runt på nätet för att få veta mer om det som händer i branschen.

För många är det en livsstil att vara skogsmaskinförare. Man vill ha kläder med Komatsu-loggan stort och synligt, man deltar på diskussionsforum där man skapar trådar om allt från maskiner till kläder och flera gör egna filmer om skogsmaskiner som läggs upp på Youtube.

Unga förare på nätet

De unga skogsmaskinsförarnas närvaro på nätet gör att Komatsu måste se över sina mediekanaler. Samtidigt vill man inte skrämma bort de äldre förarna som är vana att få information genom besök av säljare, på mässor och genom broschyrer. Det gör att Komatsu måste behålla flera av de traditionella kanalerna samtidigt som man utvecklar nya. En svår balansgång och marknadsavdelningen på Komatsu är noga med att följa upp alla satsningar med tydliga utvärderingar för att ha koll på vilka som använder de olika kanalerna.

‐ De yngre är mycket aktiva på webben och Youtube och filmer blir allt mer viktiga för oss, säger Pelle Hjelm.

Nedan ett exempel på filmer som Komatsu Forest lagt ut på Youtube.

 

Skicka in egna filmer

Därför har man ett
Video Community
på den nya webbsidan som man öppnade i början av 2011. Dit kan den som vill skicka in sina egna filmer av Komatsus skogsmaskiner. Man har också lagt upp ett stort antal intervjuer med skogsmaskinförare under rubriken Happy Loggers. Dessutom har man en
egen kanal på Youtube
där man visar upp sina produkter och maskiner.

Ännu finns man inte på Facebook och Twitter men det är också två kanaler som man kan tänka sig pröva. Men eftersom det inte är huvudkontoret utan de olika regionala säljbolagen inom Komatsu Forest  som ska sköta kontakten med kunderna måste man först förankra arbetet med de nya mediekanalerna internt inom koncernen. Först när det är gjort är man beredd att öppna användarkonton på Facebook och Twitter.

App för smarta telefoner

Fler nyheter kommer också, utlovar Pelle Hjelm. En app för smarta telefoner skulle man gärna se liksom en utbyggd webb-shop, inte minst för de kläder man säljer.

‐ Vi vill ligga först i branschen, säger Pelle Hjelm, men man är också noga med att göra saker rätt.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.