Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Spelföretaget Arrowhead lämnar Skellefteå

Arrowhead har blivit mycket omtalat under senaste året med sin enorma framång med äventyrsspelet Magicka, ett datorspel för upp till fyra spelare som tillsammans ska ta sig igenom en mytologisk värld i fornnordisk tappning. Spelet har
sålt i över 1,3 miljoner exemplar
på ett år och blivit en riktig internationell höjdare.

Det hela började i Skellefteå där vd Johan Pilestedt tillsammans med de andra grundarna utbildade sig till spelutvecklare vid Luleå tekniska universitet. Men nu är sagan all i hemstaden och företaget Arrowhead har redan lämnat Västerbotten.

Visst kommer kanske skaparna av det hyllade datorspelet Magicka tillbaka en dag, men sanningen att säga har saker och ting hänt mycket snabbt sedan företaget Arrowhead flyttade till Stockholm.

– Våra anställda blev lite rastlösa i Skellefteå och det var svårt att få kvalificerade utvecklare att flytta hit, berättar Johan Pilestedt som förklaring.

Efter flytten har allt gått i non stop för Arrowhead. Företaget har fördubblats i storlek, från de tolv som lämnade Skellefteå till nu 24 i Stockholm. Flytten har också inneburit att företaget kan fokusera på mer än enbart utvecklingen av den förväntat heta uppföljaren av Magicka, ett spel med titeln The Showdown Effect.

The Showdown Effect har ännu inte fått något datum för sin lansering. När Johan Pilestedt får frågan om när det kan vara dags är budskapet tydligt.

– Det är viktigt att vi lanserar det här spelet när vi är nöjda med det. Det handlar om att se till att spelet är färdigt och det finns ingen press på oss att rusa på lanseringen.

Med tanke på de tidigare framgångarna för Arrowhead så verkar det dock troligt att man också kommer att lyckas med det nya spelet, dock inte med Skellefteå som bas.

Text: Damian Dugdale, Foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.