Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Spelföretaget Zordix från Umeå toppar Nintendos lista

Att finnas med redan från början på den nya Nintendo-marknaden kommer att ge stora försäljningsframgångar, menar Matti Larsson, vd för
Zordix.
Nintendos DSiWare-spel
har sin marknadsplats på Nintendo eShop och är anpassade för deras nya spelenheter DSi och 3DS.

Mycket bra exponering

Samtidigt som antalet sålda exemplar av de nya spelkonsolerna stiger snabbt så är antalet titlar för plattformen fortfarande begränsat. Det medför att Zordix två spel
1950s Lawn Mower Kids
och
Valet Parking 1989
fått en mycket bra exponering på nedladdningslistorna.

– Det här är en marknad som växer mycket snabbt, berättar Matti Larsson, samtidigt som han råddar för fullt på kontoret inför releasefesten av färska spelet 1950s Lawn Mower Kids.

– Fördelen med att ligga på Nintendos eShop är att vi där bara har 350 spel att konkurrera mot. Ligger vi på AppStore för iPhone har vi istället konkurrens av upp emot 500 000 andra och då är det lätt att försvinna i bruset. Vårt mål att designa och förlägga egna spel med stor uppmärksamhet i Nintendo-kanalen har lyckats, utbrister Matti Larsson.

Etta på listorna

Framgången för Zordix syns tydligt i Nintendos eShop. 1950s Lawn Mower Kids ligger, när detta skrivs, först på listan för DSiWare och Valet Parking 1989 ligger först bland de så kallade retro-spelen i kategorin ”Back to the 80s”, något som Matti är både stolt och nöjd över.

– Vi är mycket glada över att Nintendo valde att lägga vårt spel Valet Parking 1989 först av alla på retro-listan ”Back to the 80s”. Det är en ära för oss att få vara med där, säger han med en artig bugning mot det japanska spelbolaget.

Matti menar att det också finns en long tail-effekt att vänta i försäljningen eftersom Nintendo tydligt signalerat att de vill att spelen ska finnas kvar på marknaden under en lång tid. För Valet Parking 1989 som utformats med retro-look från 1980-talet innebär det att man i den kategorin hamnar på samma lista som gamla klassikerna Super Mario och Zelda, vilket enligt Matti Larsson kommer att ge extra draghjälp under lång tid framöver. 

Artikeln fortsätter nedanför…

Trailern ovan visar Valet Parking 1989 från Zordix.

Uppdrag från andra spelbolag

För Zordix har releasen av de två spelen på DSiWare-kanalen också inneburit att andra produktionsbolag fått upp ögonen för Umeåföretagets kompetens. Eftersom man visat att man till fullo behärskar spel för DSiWare har man fått flera förfrågningar från andra spelföretag om att anpassa också deras spel till Nintendos nya enheter. För Zordix har uppmärksamheten inneburit att man fått nyanställa i rask takt vilket inneburit att företaget på kort tid gått från fem anställda till tio.

Rekryteringen av ny personal har kunnat ske regionalt med studenter från såväl Datavetenskap vid Umeå universitet som spelskolorna i Skellefteå och Kramfors.

Marknadsföring via sociala medier

Zordix har även anlitat Kenneth Swedlund och Erik Ortman från Civilingenjörsprogrammet för interaktion och design vid Umeå universitet för att med så kallad gamification bygga upp en kraftfullare marknadsföring kring spelen.

– Gamification och marknadsföring via sociala medier bör enligt oss bestå av minst 80 procent roliga upplevelser. Det ska innehålla ett tävlingsmoment, vara underhållande och samtidigt ge information om spelet och var det finns att ladda ner, berättar Matti Larsson.

Ofta sker den sortens marknadsföring via Facebook där man kan lägga ut ett quiz, ett frågetest eller ett pussel som avslutas med att användaren kan visa upp sig på Facebook och samtidigt får se en trailer till spelet. Kenneth Swedlunds och Erik Ortmans del i arbetet har varit att utforma dessa delar av marknadsföringen.

Animerad trailer

Inspirerade av animerade filmer från Pixar och DreamWorks har Zordix även gjort en animerade trailer för sitt senaste spel. Resultatet har blivit så lyckat att Matti Larsson gärna ser att fler  produktioner inom animerad film kan göras från Umeå.

– Jag skulle vilja att vi fick en animationsstudio hit till Umeå. Då skulle vi också kunna erbjuda andra företag att marknadsföra sig på detta sätt, fortsätter Matti larsson innan han rusar iväg för att inhandla det sista innan releasefesten.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.