
Spelutvecklarna från Level Eight toppar listor i 30 länder
När Infotech Umeå hälsar på hos
Level Eight
har det gått två veckor sedan lanseringen av monstertruckspelet
Megastunt Mayhem. Det har varit en nervös väntan på de första försäljningsrapporterna men nu kan man andas ut. Johan Westin, spelproducent och projektledare, är mycket glad och konstaterar nöjd att kurvorna pekar uppåt. Megastunt har toppat App Stores listor för racingspel i 30 länder och i 27 av dessa har man även legat överst i kategorin sportspel.
Men inte nog med det. Megastunt har dessutom varit bland de 50 mest nedladdade spelen i USA:s App Store, enligt de statistiksidor som jämför inbördes ranking mellan appar som finns på App Store.
Artikeln fortsätter nedan …
Nöjda med genombrott
– Vi är riktigt nöjda med det genombrott vi fått. Det är tuff konkurrens, speciellt när det redan finns runt en halv miljon appar på App Store och det släpps över hundra spel dagligen. Men nu kan vi se positivt på framtiden, säger Johan Westin.
Level Eight bildades i början av 2011 av åtta tidigare anställda på Resolution Interactive som då precis gått i konkurs. En konkurs är sällan enkel att genomleva men rätt hanterad kan den ge nyttiga erfarenheter och på sitt sätt vara lärorik. Från det perspektivet tycker Johan Westin att man bör förhålla sig till händelsen och han menar att man nu har lämnat allt det bakom sig och tittar istället framåt.
Racingspel en fullträff
Kvar i spelbranschen ville de inblandade i alla fall vara och åtta av dem bildade därför gemensamt det nya bolaget Level Eight. Eftersom man hade bra erfarenhet av att bygga racingspel var det ett spår som man valde att fortsätta på. Den marknadsanalys som gjordes pekade mot USA som främsta marknad och här såg man att det saknades ett starkt monstertruckspel. Intresset för sporten är mycket stort i USA och därför anade man att den satsningen skulle kunna hålla.
Ett halvår senare menar Johan Westin att man gjorde helt rätt analys. Två veckor efter lanseringen av Megastunt Mayhem på App Store är man redan på väg att passera 500 000 nedladdningar.
Ny affärsmodell
Med Megastunt prövar Level Eight en ny affärsmodell. Grundversionen finns för fri nedladdning på App Store och då följer reklam med i spelet. Vill spelaren ha ett reklamfritt spel så får man det automatiskt vid första köpet av valfri extra funktion, som exempelvis ytterligare monstertruckar. För spelaren kostar detta enbart sju kronor.
Väljer spelaren att satsa på Pro-versionen kostar det 22 kronor och då slipper man reklam samtidigt som man får tillgång till fler spelbanor. Dessutom går spelet då att köra på en Ipad med bättre upplösning utöver iPhone och iPod Touch.
Fler inkomstflöden
För Level Eight har affärsmodellen inneburit att man får flera olika inkomstflöden från produkten. Reklamintäkter, extra köp inne i spelet, så kallade in-app purchase, köp av Pro-versionen samt möjlighet att köpa premium-pack för den som vill betala i förväg för kommande extramaterial ger alla tillsammans mer inkomster i slutändan.
– Intäkterna fördelar sig jämt mellan båda versionerna av spelet. Det är bra för det visar att vi hittat en solid affärsmodell, säger Johan Westin, sedan han studerat statistiken för de första två veckornas försäljning på App Store.
– Nu kör vi på stenhårt med nya projekt och vi tror på vår förmåga att kunna leverera med kvalitet.