Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Stark digital medieproduktion

Listan över lyckade digitala medieproduktioner från Västerbotten under den senaste tiden är imponerande. Den internationella framgången för
Kung Fury-projektet har under senaste månaderna blivit omtalat med över 630 000 dollar insamlat via kampanjsajten Kickstarter, vilket är svenskt rekord. Även
slöjdaren Jögge Sundqvist
har nått långt via Kickstarter för att samla in pengar till sin film om pappan Wille Sundqvist och hans liv som slöjdare.

North Kingdoms framgångar
med en digital onlineupplevelse för Tolkienfilmen Hobbit: Smaugs ödemark har blivit en internationell succé. Samarbetet med Google och Warner Brothers ligger i absolut världsklass.

Henning Sandströms och Mattias Anderssons
arbete med liten flygande helikopter för att filma i extrema miljöer skapar också framgång, nu senaste med en reklamfilm för Scania där kameran fångar in lastbilen från uppseendeväckande perspektiv.

Den 25 februari är det dags för nästa stora sammandragning av
GameDev
då omkring 100 av regionens och norra Finlands främsta digitala medieskapare samlas i Umeå, i ett arrangemang av Dohi Sweden och FilmArc.

Utbildningar viktiga

För att säkra kommande succéer krävs dock även ett fungerande utbildningssystem. Ett färskt exempel som här kan nämnas är det samarbete som nyligen skett då för första gången studenter vid
Manusutbildning för film, TV och nya medier
och vid programmet för
Digital medieproduktion, båda vid Umeå universitet, samarbetat när de producerat ett antal kortfilmer över temat medmänsklighet, för Röda Korset i Umeå.

Studenterna har genom projektet fått pröva på framtida yrkesroller och fått insikter i vad som händer när visioner ska realiseras till ett färdigt resultat, vilket är en nödvändighet för att regionen också i framtiden ska stå sig stark inom området.

Varm energi

Verksamhetschef Daniel Norman vid Röda Korset i Umeå har följt studenterna under resan och hjälpt till med att formulera förutsättningar och information om Röda Korsets verksamhet i Umeå. Han menar att samarbetet med Umeå universitet och Digital medieproduktion och manusstudenterna gett en härlig och varm energi:

– Vi som samverkanspartner har fått ut mycket av att få delta i de kreativa processer som studenterna utbildas i och får oss att se på vår verksamhet med nya glasögon, vilket gör att vi får en ännu mer hållbar framtida organisation.

Under kursen har studenterna fått större förståelse för hur en filmprocess går till och vilken planering som behövs för att få ett bra resultat.

– Det märks att uppgiften blev på allvar för studenterna. Det har varit både utmanande och lärorikt för dem, berättar Annakarin Nyberg, lärare från Informatik och kursansvarig.

– Jag tror de förstått ännu mer vilka frågor man måste ställa i ett tidigt skede för att ett filmprojekt ska bli bra, fortsätter Annakarin.

Studenterna själv är också mycket nöjda med samarbetet, inte bara med Röda Korset utan också samarbetet mellan de båda utbildningsprogrammen.

– Att ge bort mitt manus och se hur andra tolkar det har varit mycket lärorikt, säger Erik Edler, student på Manusutbildningen. Han är mycket nöjd och menar att nya ögon som ser hans manus ger det ett lyft.

Piska och morot

– Det har varit både en piska och en morot att jobba med andra. Det blev viktigt att hålla en hög nivå, att inte hafsa ihop något, säger Victor Nihlwing från Digital medieproduktion.

– Det har också varit givande att se hur det går att lösa samma berättelse på olika sätt, konstaterar Sanna Ylvén, också hon student på Digital medieproduktion.
Karin Danielsson Öberg, programansvarig för Digital medieproduktion, tillägger:

– Eftersom arbetet är del av examination vid respektive utbildning, har också förutsättningarna och ramarna för vad studenterna fått göra sett annorlunda ut än om det hade varit en konkret beställning. Vi lärare och Röda Korset ville öppna upp för kreativitet. Så även om alla filmerna är tillgängliga via institutionen för informatik, i egenskap av studentarbeten, kommer det behöva ske ett urval för vilken eller vilka filmer som framöver kan visas via Röda Korset, förklarar Karin Danielsson Öberg.

Här finns filmerna att titta på

Text: Mikael Hansson, Foto: Per Melander

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.