
Stark film lockar till Cross Media-utbildning
Filmen som gör reklam för utbildningen
Cross Media Interaction Design
i Skellefteå berör och väcker känslor i kommentarerna från Youtube-tittare. Reklamfilmen har efter bara några dagar fått över 11 000 visningar, mycket beroende på att gruppen bakom
Regular Ordinary Swedish Meal Time
har rekommenderat den på sin Facebook-sida där man har över 50 000 vänner.
Diskussion på Youtube
Filmens tema om revolt och protest mot ett övervakningssamhälle som förbjuder mobiler och digital kommunikation har direkt skapat en
diskussion på Youtube
om hackers och auktoritära myndigheter.
Signaturen OrangeMoonclaw vill med anledning av filmen ge ett varningens ord om övervakning från staten:
”Cellphones will tell the government where every phone is with accuracy varying from 50(?) meters to 150 meters. Only three signal towers needed to pinpointing. All it really takes is at most 10 seconds. Usually anything between zero and three seconds.”
Signaturen nattsurfaren öppnar en debatt om risken för upptrappning mellan hackers och företag:
”Bad persons working on the company side drives hackers to make counter action while bad persons on the hacker side drives companies to make their counter action and we have an ever escalating process. New tools / products is built on both sides making it simpler for their cause.”
Post-digitalt samhälle
På utbildningens webbplats skriver de ansvariga att syftet med masterprogrammet i Cross Media Interaction Design är att ”skapa strategiskt tänkande konceptutvecklare för det post-digitala samhället”.
Diskussionen på Youtube är redan igång långt innan utbildningen startat utifrån filmen som gjorts av The Lodge i Skellefteå. Sista ansökningsdag för den som vill vara med på utbildningen är 15 april.
Läs mer om
Cross Media Interaction Design.