Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Stark film lockar till Cross Media-utbildning

Filmen som gör reklam för utbildningen 
Cross Media Interaction Design
i Skellefteå berör och väcker känslor i kommentarerna från Youtube-tittare. Reklamfilmen har efter bara några dagar fått över 11 000 visningar, mycket beroende på att gruppen bakom
Regular Ordinary Swedish Meal Time
har rekommenderat den på sin Facebook-sida där man har över 50 000 vänner.

Diskussion på Youtube

Filmens tema om revolt och protest mot ett övervakningssamhälle som förbjuder mobiler och digital kommunikation har direkt skapat en
diskussion på Youtube
om hackers och auktoritära myndigheter.

Signaturen OrangeMoonclaw vill med anledning av filmen ge ett varningens ord om övervakning från staten:
”Cellphones will tell the government where every phone is with accuracy varying from 50(?) meters to 150 meters. Only three signal towers needed to pinpointing. All it really takes is at most 10 seconds. Usually anything between zero and three seconds.”

Signaturen nattsurfaren öppnar en debatt om risken för upptrappning mellan hackers och företag:
”Bad persons working on the company side drives hackers to make counter action while bad persons on the hacker side drives companies to make their counter action and we have an ever escalating process. New tools / products is built on both sides making it simpler for their cause.”

Post-digitalt samhälle

På utbildningens webbplats skriver de ansvariga att syftet med masterprogrammet i Cross Media Interaction Design är att ”skapa strategiskt tänkande konceptutvecklare för det post-digitala samhället”.

Diskussionen på Youtube är redan igång långt innan utbildningen startat utifrån filmen som gjorts av The Lodge i Skellefteå. Sista ansökningsdag för den som vill vara med på utbildningen är 15 april.

Läs mer om
Cross Media Interaction Design.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.