Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Stolta vinnare i hackertävling

Arrangörerna bakom helgens LAN var eldsjälar från CS-sektionen som läser Datavetenskap och Interaktion och Design. Företagen
Dohi Sweden,
Turborilla,
Zordix
och
PC-Akuten
fanns också med och stöttade stöttade evenemanget på olika sätt.

InfoTech Umeå tog kontakt med Stefan Tingström, som var med och arrangerade hackertävlingen i samband med LAN:et, för att höra hur det gick.

Hur många deltog under hackertävlingen och LAN:et?
Stefan Tingström: Totalt på arrangemanget deltog ca 80 personer. I hackertävlingen fick vi in lösningar från 27 personer.

Vad gick hackertävlingen ut på?
Stefan: Tävlingen bestod av två delar. I den ena delen var deltagarnas uppgift att komma åt information i ett webbsystem som på olika sätt dolts eller skyddats. Deltagarna var tvungna att tänka både kreativt och systematiskt för att komma åt informationen.

I den andra delen lät vi deltagarna använda alla medel utom fysisk kontakt för att ta sig så djupt in som möjligt i en uppriggad server. Målet var att aktivera ett blixtljus kopplat till servern. Här krävdes det avancerad kunskap om säkerhet och sårbarhet för att lyckas.

Vad tycker du om deltagarnas bidrag och lösningar?
Stefan: Jag är positivt överraskad av både deltagarnas prestationer och att tävlingen lockade så många. Tävlingen visar inte bara att Umeås IT-studenter är kreativa problemlösare, det visar också att det finns ett intresse och engagemang för utmaningar.

Och vinnarna blev?
Stefan: Vinnare av en Apple TV 2 är Bertil Nilsson, som knäckte samtliga utmaningar i den första delen. Vinnare av en TableDrum-Tshirt är Viktor Barsk som i den första delen löste flest uppgifter först.

I den andra delen lyckades ingen att ta sig hela vägen till målet.

Något övrigt att nämna om tävlingen?
Stefan: Vi fick mycket positiv respons från deltagare som uppskattade tävlingen. Efter tävlingen höll vi en demonstration inför alla intresserade där vi visade exempel på lösningar.

Hackertävlingen arrangerades av Dohi Sweden där Stefan Tingström också jobbar som utvecklare.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.