Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Stort intresse för it-utbildningar

–Det var länge sedan vi hade så många som ville veta mer om våra program i datavetenskap. Det var ett riktigt stort intresse, säger Pedher Johansson, programansvarig för kandidatprogrammet i datavetenskap, och visar illustrativt med armarna hur sittplatserna fort tog slut. Flera elever satte sig då helt sonika på golvet medan andra hoppade upp i fönsterbänkarna eller trängdes i dörröppningen.

Informatik möter gymnasieelever
Många ville veta mer om it- och datautbildningarna vid Umeå universitet.

 

Många frågor från gymnasisterna

När InfoTech Umeå träffar Pedher Johansson är det en nöjd och mycket glad programansvarig som pustar ut efter en hel dag i vimlet bland 2 500 gymnasieelever.

– De ville veta mer och många frågor handlade om skillnaden mellan treåriga kandidatprogrammet och femåriga civilingenjörsprogrammet i datavetenskap. Andra ville veta om det är svårt att komma in och självfallet fanns det också de som undrade vilka programspråk man får lära sig. 

Medan Pedher Johansson främst besvarade frågor om kandidatprogrammet så informerade kollegan Fredrik Georgsson i en annan föreläsningssal om det femåriga civilingenjörsprogrammet i datavetenskap. Här blev lokalen också fullsatt av gymnasister som ville höra inte bara om datavetenskap utan även vad Maria Hamrin kunde berätta om Teknisk fysik och Thomas Mejtoft om Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

God arbetsmarknad

Fredrik Georgsson anknöt till de goda utsikterna på arbetsmarknaden för it-studenter och berättade om vad tidigare studenter på datavetenskap arbetar med idag. Ett tiotal olika exempel blev det i ett brett galleri från projektledare och entreprenörer till programvaruutvecklare och systemansvariga.

Samtidigt samlades andra gymnasister i en annan del av universitetet för att få lyssna på vad institutionen för Informatik kunde berättade om it-utbildningar som systemvetenskapliga programmet och beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer.

Informatik möter gymnasieelever
Andreas Lund, programansvarig på Digital medieproduktion, informerade tillsammans med studenterna Ida Renström och Zanna Metzer om vad det innebär att läsa på universitet.

Digital medieproduktion lockade

Här visade sig absolut största intresset vara för informationsträffen om det treåriga programmet Digital medieproduktion. Också här blev det knökfullt med elever på golvet, i fönsterbänkar och dörröppningar, medan flera tvingades söka sig någon annanstans då man helt enkelt inte rymdes.

Porgramansvarige Andreas Lund och studenterna Ida Renström och Zanna Metzer, båda från Digital medieproduktion, passade på att ge gymnasieeleverna många konkreta inblickar i projekt och uppgifter som studenterna arbetar med. Syftet med informationsdagen att inspirera till universitetsstudier uppfylldes mer än väl och säkert var det många av gymnasisterna som nu blev än mer stärkta att söka sig till vidare studier.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.