Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Studenter testar fördomar virtuellt

Genus, klass, etnicitet, religion och nation. Hur påverkar dessa teoretiska perspektiv oss och hur kan de gestaltas? En vit man från slummen gifter sig med en rik, svart kvinna. Tillsammans åker de på bröllopsresa till Texas, men han nekas hotellrum för att han är vit. Hans svarta fru övertalar honom att ta på sig en heltäckande burka för att rädda deras bröllopsresa, för att de ska få hotellrum.

Det handlar om kulturanalytikernas film Another Love Story som de har gjort i Second Life. En komplex historia som sätter fart på våra fördomar.

– Vi har spelat på våra och andras föreställningar. Det är intressant hur det påverkar våra relationer, vi lär oss att titta på världen ur ett annat perspektiv. Platsen i det här fallet var Texas, Amerikanska södern, där vi vände på begreppen vit och svart, säger kulturanalysstudenterna Ida Moström och Hanna Sundberg.

– Vi har lärt oss grymt mycket om ämnet men även om att filma. Det var svårt att jobba i Second Life, det går till exempel inte att få till karaktärernas mimik, det kompenserade vi stället med musik i stället.

HUMlab digital mötesplats

En trappa ned under universitetsbiblioteket huserar HUMlab som är en mötesplats för humaniora, kultur och informationsteknik vid Umeå universitet. Här möts studenter, forskare, konstnärer, näringsliv och internationella gäster i en öppen och kreativ studiomiljö med digitala skärmar på 500 m2.

HUMlab arbetar sedan länge med att skapa miljöer och att forska i Second Life,
som är en virtuell värld på nätet. Varje användare representeras av en avatar. Alla spelare kan bygga nya virtuella objekt och ge dem speciella egenskaper.

Det allseende ögat

Museologstudenterna Cecilia Douzette och Jari Pellikka har byggt en 3D utställning  i Second Life som de  kallar Det allseende ögat.

– Vi valde att jobba med makt ur ett historiskt perspektiv, allt från kungens makt till dagens mer osynliga makt. Det svåraste var att spegla platsen eller nationen. Second Life är en bra miljö för att bygga framtida utställningar i, tycker Cecilia Douzette.

Digital kompetens

Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om de teoretiska perspektiven och digital kompetens.

– Genom att skapa virtuella miljöer har studenterna fått prova på hur det är att leva sig in i en annan människas perspektiv, vilka sociala koder som finns med mera. De har gjort många överraskande upptäckter på vägen, berättar Jim Barret, doktorand i språkstudier, som har handlett studenterna.

Själva utställningarna finns att besöka i Second Life där de har legat ut i några veckor, och filmerna finns att se på
Humlabs egen kanal imoviehumlab
på Youtube.

Text och foto: Ingela Hjulfors Berg

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.