Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Studenter utvecklar interaktiva berättelser

Produktion av digitala spel stod i centrum när studenter på
Digital medieproduktion
nyligen prövade att arbeta med interaktiva berättelser inom dataspelsområdet. Ett färdigt spelkoncept, en interaktiv prototyp och ett pitchmaterial för att sälja in sin spelidé till ett förlag var några av delarna i kursen.

Fyra av studenterna som jobbat tillsammans med en av spelidéerna är Emelie Fessé, Nathalie Olsson, Sofia Ytell och Fanny Bleikvassli Routovaara. Dessutom har Felix Magnusson och Andreas Berglund medverkat i spelkonceptet och skrivit en speldokumentation.

Studenterna menar att de lärt sig mycket under kursen, inte minst av samarbete men också hur det rent praktiskt går till att göra en säljande trailer för ett spelkoncept som ska presenteras för exempelvis ett förlag.

Spelkonceptet de arbetat med bygger på pussellogik och med trailern vill de främst förmedla känslan som ska finnas i spelet. Det blir mycket av skräck och mystik i trailern eftersom spelet vänder sig till vuxna.

– Det är en grotesk story i spelet. Miljön är anpassad till vuxna och det är lite Tim Burton-stuk över det hela, förklarar Sofia Ytell.

Nedan syns gruppens trailer.

Lärt mycket

Att de lärt sig mycket under kursen är de alla överens om.

– Vi lärde oss mycket om praktiska saker men också mycket om att pitcha, säger Sofia Ytell.

Att pitcha innebär att snabbt och rakt kunna sälja in sin idé, exempelvis till ett förlag eller någon som kan investera ekonomiskt i projektet.

Trailern som är omkring en minut lång är resultatet av ett riktigt samarbete inom gruppen. Det märks också när de fyra pratar. Alla faller snabbt in i varandras tal och börjar någon på en mening så kan en annan avsluta den.

– Den här gruppen har verkligen samarbetat, intygar Emelie Fessé.

– Vi har litat på varandras förmågor, säger Nathalie Olsson.

– Och på varandras expertis, fortsätter Fanny Bleikvassli Routovaara som stått för mycket av illustrationerna medan animeringarna ofta fallit på Nathalies lott. Emelie har stått för klippning och ljudläggning, och Sofia för animeringar, illustrationer och pitchmaterial. Men, som sagt, alla har varit delaktiga, inte minst i spelkonceptet, och trailern är ett resultat av det samarbetet.

Fem koncept presenterades

– Studenterna har under momentet arbetat intensivt med sina koncept. Fem olika koncept presenterades vid momentets avslutande redovisning, där två professionellt verksamma, Jan Johansson från Twoorb Studios och Mattias Johnsson från Cassius Creative, tillsammans med kursansvarig, bedömde och kommenterade spelkoncepten. Vi var eniga om att ambitionsnivån var hög och koncepten höll god kvalitet, menar Karin Danielsson Öberg, programansvarig för Digital Medieproduktion.

Digital medieproduktion

Studenterna fick återkoppling på sina presentationer av Mattias Johnsson, Jan Johansson och Karin Danielsson Öberg.


 

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.