Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Styr skärmen med ögonen

I årsberättelsen, där projekten från Umeå presenteras över ett uppslag, visas hur Interactive Institute tar sig an helt olika utmaningar tillsammans med samarbetspartners från vitt skilda branscher.

Ögonstyrning

Bland projekten i årsberättelsen
presenteras den prototyp som Interactive Institute Umeå tagit fram för ABB kring ögonstyrning av bildskärmar. 

– Vi har arbetat tillsammans med ABB under många år och byggt prototyper för framtiden, och vi håller koll på rådande teknologier, säger Ru Zarin, interaktionsdesigner vid Interactive Institute i Umeå.

Tillämpningar för industrin

En av de tekniska lösningar som utvecklarna i Umeå prövat är Microsofts Kinect kamera. Men istället för att bowla eller spela tennis hemma i vardagsrummet har man tagit fram tillämpningar för industrin. Eftersom kameran kan följa en användares blick och gester går det att flytta pekare och klicka på objekt utan att fysiskt ta på skärmen eller en mus.

–  ABB hade redan kontakt med det svenska företaget Tobii och ABB visste att vi var intresserade av att utveckla Microsofts Kinect kamera, förklarar Ru Zarin vidare utifrån projektet som byggts kring en simulering av en oljerigg till havs, och nu presenteras i årsberättelsen.

Experimentellt IT-forskningsinstitut

Interactive Institute Swedish ICT är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som kombinerar design och ny teknik i forsknings- och innovationsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Interactive Institute har under det senaste decenniet etablerat sig inom områden såsom interaktionsdesign, visualisering, beteende, ljuddesign, spel, och upplevelser och ses idag som en ledande kraft inom svensk IT-forskning.

Interactive Institute har ca 58 anställda och bedriver sedan fler år verksamhet i Umeå. Dessutom finns man i Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Karlstad och Piteå med huvudkontor i Kista. Interactive Institute ingår i koncernen Swedish ICT.

Mer information

Läs
årsberättelsen från Interactive Institute.

Se filmen nedan som visar tekniken med ögonstyrning.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.