Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Succé för Mad Skills Motocross ger USA-inbjudan

Succén för
Mad Skills Motocross 2
är total. Den första versionen av spelet fick under tre år lite drygt 4,5 miljoner nedladdningar. När nydesignade version 2 nu släpps rusar statistiken i topp. Efter första premiärveckan har Mad Skills Motocross 2 redan över 3,2 miljoner nedladdningar, varav 2,5 miljoner på iOS och 0,7 på Android. På App Store gav det en tredje plats som bäst som mest nedladdade app alla kategorier på USA-listan.

– Överväldigande!, utbrister Tobias Andersson, grundare av företaget Turborilla från Umeå.

– Att riktigt så många människor väntade på Mad Skills Motocross 2 var vi inte beredda på, fortsätter en mycket glad Tobias Andersson.

Inbjudningar till USA

Succén innebär också att Turborilla bara inom loppet av några dagar fått en mängd internationella inbjudningar till events och samarbeten. Närmast i tid ligger GDC14, Game Developers Conference, den 17 – 21 mars i San Francisco, USA.

– Jag hade inte tänkt åka dit men nu kan jag inte låta bli. Jag har fått flera inbjudningar att vara med på events under GDC14, de är av mer privat natur, det verkar vara lite mingel med de riktigt stora företagen, berättar Tobias Andersson, som tvärt fått lägga om planerna för resten av mars. 

Att bli inbjuden till så kallade ”invitation-only VIP Reception” och ”business matchmaking” kan ge öppningar till nya affärsmöjligheter eftersom många distributörer, förläggare och investerare deltar där.

Vad säger fansen efter första veckan?

– Feedbacken har varit väldigt positiv, speciellt från vår kärna av hängivna fans. Även om vi har gjort detta spel lite mer tillgängligt för alla så har vi ändå varit noga med att designa det främst för fansen, menar Tobias Andersson. 

Det är många kända crossförare inom motocross-branschen som spelar Mad Skills Motocross. Vad betyder det för er?
– Dels är det väldigt roligt för oss, och dels så hjälper det till med social marknadsföring. Vi har byggt den sociala biten av vårt nya Jam-format runt Twitter i första hand. På Twitter kan du följa dina idoler inom sporten, och eftersom de spelar så dyker de upp på dina sociala highscore-listor. Du kan spela mot deras tid och tweeta om att du vann eller förlorade mot det proffset, med rätta twitter-namnet i texten. Det funkar inte med Facebook, där man normalt inte är "vän" med sina idoler.

Jam-formatet som Tobias Andersson nämner innebär att det är möjligt att utmana andra spelare runt om i världen för att mötas två och två i spelet. Även om den vanligaste spelformen är att tävla mot spelets inbyggda motståndare så lockade tävlingsformen Jam 260 000 personer under första veckan.

Men nu återstår att följa upp de första dagarnas succé, och med inbjudan till GDC14 så är det upplagt för att mycket nytt spännande kan hända för Turborilla.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.