
Succé för Rapunzel som Sveriges Digitala Gasell
Löshårsföretaget
Rapunzel of Sweden
har på bara några år byggt upp en omsättning om 80 miljoner kronor och 45 anställda kring sin webbshop för löshår. Men siktet är inställt på långt större framgångar. I flera intervjuer menar grundaren Ida Backlund att 500 miljoner i omsättning inte är orimligt att nå om några år.
Den snabba tillväxten för Rapunzel gav utdelning vid gårdagens
Gasellgala
då bolaget hyllades som Årets Digitala Gasell av Dagens Industri och Google. Det innebär att bolaget, förutom att vara ett snabbväxande Gasellföretag, även klarar av att möta konsumenternas nya onlinedrivna beteende och använder internet för att utveckla sina affärer.
– De digitala gasellerna har förstått kraften i internet. Ida Backlund har gjort en imponerande resa och är en förebild för Sveriges framtida entreprenörer, säger Gustav Radell, Googles marknadschef i Sverige, till Dagens Industri i samband med prisutdelningen.
Se intervju med
Ida Backlund i Västerbottensnytt.