Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Succé med 20 miljoner visningar på Youtube

På InfoTech Umeå har vi tidigare skrivit om Regular Ordinary Swedish Meal Time, ROSMT, och deras omåttligt
populära matshower på Youtube. Gruppens popularitet har inte minskat under sommaren, snarare tvärtom. Sammanlagt har deras filmer på Youtube visats nära 20 miljoner gånger, eller rättare sagt 19 662 359, när detta skrivs.


Facebook har gruppens fanpage
75 510 personer som gillar dem, också det ett tecken på gruppens mycket stora popularitet.

Även om det är filmade matshower som gruppen producerar så är inte gruppmedlemmarna kockar, utan de har pluggat it och data. Niclas Lundberg, Niklas Odén och Anders Söderman har gått på programmet Digital medieproduktion vid Umeå universitet, medan Tom Brännström läst datavetenskap, också vid Umeå universitet. Den femte medlemmen, Isak Anklew, har bland annat utbildat sig till iPhone- och Android-utvecklare på Malmö Yrkeshögskola.


Digital medieproduktion
vid institutionen för informatik vid Umeå universitet, där tre av de fem killarna pluggar, får studenterna lära sig postproduktion, det vill säga efterbearbetning av olika typer av medieproduktioner som exempelvis nyhetsinslag, reklamfilm samt lång- och kortfilm.

Efter utbildningen kan studenterna bland annat arbeta med interaktionsdesign i digitala media, 3D-modellering, animationer och specialeffekter, cross-media design och avancerad medieproduktion för webb. Programmet Digital medieproduktion förbereder för yrken som handlar om kreativ design av produktioner för olika typer av digitala media, såsom webb, TV och film.

Datavetenskap, som varit Tom Brännströms ämne, ger utbildning i systemutveckling, projektledning och produktutveckling inom bland annat teknik, medicin, media, design och ekonomi. Datavetenskap handlar också om t.ex. datorgrafik, bildbehandling, maskininlärning, kunskapsrepresentation, datakommunikation och interaktionsteknik.

Men uppenbarligen har programmen också gett en stark grund för att göra succé på Youtube och få ut sina filmer till en mångmiljonpublik.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.