
Svårt peka på nya jobb via sociala medier
Den första träffen för årets Mötesplats Nord som Arbetsförmedlingen anordnar gick under rubriken ”Här finns de nya jobben inom sociala medier”. Men det visade sig inte vara helt lätt för den samlade panelen att konkret peka på hur och om antalet arbetstillfällen kan öka med hjälp av sociala medier. Panelen för kvällen bestod av representanter från mediebolag i form av Peter Swanberg, TV4, Karin Grönberg, Sveriges Radio, Anders Carlsson, Västerbottens-Kuriren och Ingel Hjulfors Berg, Wheelforce Media.
I olika grad finns dessa mediebolag med bland sociala medier och de kunde alla berätta om goda exempel på nya dialoger och möten. Men att ge siffror för om nya jobb kan uppstå visade sig inte vara så lätt. Kanske är det utanför mediebranschen man måste titta, funderade några.
– Den stora marknaden måste väl vara utanför er mediebransch, bland företag som säljer bevakning av sociala medier, menade Staffan Ling, som ett inlägg från åhörarplats.
– Det finns också behov av utbildning, också av de unga, sade Ingela Hjulfors Berg, som själv driver ett företag som utbildar i sociala medier.
Sammanfattningsvis visade alla upp ett stort intresse för sociala medier men fortfarande råder det viss osäkerhet om hur man kan mäta effekten och hur man ska utforma arbetsplatser utifrån den nya digitala kanalerna.
Mötesplats Nord är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Umeå C, Umeå Kulturhuvudstad 2014 och Västerbottens läns landsting. Fyra arrangemang planeras i Umeå under året i.