Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Svårt peka på nya jobb via sociala medier

Den första träffen för årets Mötesplats Nord som Arbetsförmedlingen anordnar gick under rubriken ”Här finns de nya jobben inom sociala medier”. Men det visade sig inte vara helt lätt för den samlade panelen att konkret peka på hur och om antalet arbetstillfällen kan öka med hjälp av sociala medier. Panelen för kvällen bestod av representanter från mediebolag i form av Peter Swanberg, TV4, Karin Grönberg, Sveriges Radio, Anders Carlsson, Västerbottens-Kuriren och Ingel Hjulfors Berg, Wheelforce Media.

I olika grad finns dessa mediebolag med bland sociala medier och de kunde alla berätta om goda exempel på nya dialoger och möten. Men att ge siffror för om nya jobb kan uppstå visade sig inte vara så lätt. Kanske är det utanför mediebranschen man måste titta, funderade några.

– Den stora marknaden måste väl vara utanför er mediebransch, bland företag som säljer bevakning av sociala medier, menade Staffan Ling, som ett inlägg från åhörarplats.

– Det finns också behov av utbildning, också av de unga, sade Ingela Hjulfors Berg, som själv driver ett företag som utbildar i sociala medier.

Sammanfattningsvis visade alla upp ett stort intresse för sociala medier men fortfarande råder det viss osäkerhet om hur man kan mäta effekten och hur man ska utforma arbetsplatser utifrån den nya digitala kanalerna.

Mötesplats Nord är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Umeå C, Umeå Kulturhuvudstad 2014 och Västerbottens läns landsting. Fyra arrangemang planeras i Umeå under året i.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.