Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Sverige ledande inom spelutveckling

Game Developers Conference, GDC, är världens största mässa för spelutvecklare. Över 23 000 deltagare från alla delar av spelindustrin fanns på plats i år i San Francisco. Det svenska deltagandet är stort och en av många som åkte över för att ta del av nya trender var Mattias Wiking, studiochef för Paradox nyöppnade studio i Umeå.

InfoTech Umeå bad Mattias berätta lite mer om intrycken från GDC 2014. 

Mattias Wiking
Mattias Wiking, studiochef för Paradox studio i Umeå berättar om sitt besök på Game Developer Conference 2014.

 

Vad kan vi som spelbransch i Sverige lära från GDC 2014?
Mattias Wiking:
Dels så är det ett bra ställe att kolla trender. Då menar jag inte vilka spel som är på gång utan mer vilka trender som gäller inom spelutveckling. Åt vilket håll är de etablerade spelmotorerna på väg? Vad gör hårdvaruutvecklarna för verktyg för att underlätta spelutveckling?

Det är också ett bra ställe för utbyte av erfarenhet spelutvecklare emellan med många riktigt bra sessioner. Generellt så känns det som att alla är mycket generösa med att bjuda på sin kunskap och på sina erfarenheter.
Men, sedan ska vi inte glömma att Sverige faktiskt är med och leder flera av dessa trender. Vi hade många utvecklare som höll sessioner på GDC i år.

Vad har berört dig mest på GDC?
Mattias Wiking:
Det var många riktigt bra sessioner. Jag var på LucasArts Game Studios postmortem. Där var alla de gamla grundarna, Peter Langston, David Fox, Steve Arnold, Chip Morningstar, Ron Gilbert och Noah Falstein med och berättade om hur allt startade.

Det var riktigt intressant att höra om hur de startade upp spelavdelningen inom Lucas film. Hur spel inte riktigt ansågs vara något som man kunde arbeta med och hur de fick jobba med att sälja in sina idéer internt.

Jag var även på en föreläsning som handlade om relationen mellan kreativitet och produktion. Det var grundarna av Sledgehammer Games, som nu arbetar på nästa Call of Duty. De hade ett par väldigt bra tips på hur man kan gå till väga för att inte ta död på kreativiteten men ändå nå milstenar och kunna leverera en produkt. De hade en tydlig uppdelning mellan "Make it fun" och "Make it done". Jag har själv arbetat på det sättet under många år på Starbreeze och nu på Paradox, så det var kul att se. Men det verkar inte vara lika vanligt på andra företag utanför Sverige.

Vad tar du med dig hem?
Mattias Wiking:
Förutom en 2 cm tjock bunt av visitkort från alla nya människor jag träffat så är det nog nyheten om Playstations nya
Project Morpheus. Det är en ny VR hjälm som kommer till Playstation 4. Det kommer bli mycket intressant att se hur det går. Jag är själv lite kluven till dessa extra prylar, hjälmar, kameror, rörelsekänsliga handkontroller etc. De flesta core gamers gillar trots allt att sitta i soffan vid sin tv med en handkontroll i handen.

Vad gör Paradox på GDC?
Mattias Wiking:
Paradox hade flera olika saker under GDC. Vår största grej skedde tisdagen då vi hade ett pressevent där vi presenterade vårt samarbete med Obsidian och deras spel Pillars of Eternity.

Vi har också passat på att visa vårt nya spel Warlock 2: The Exiled för journalister samt att en av våra designers på Paradox Development Studios höll en föreläsning.

Totalt var vi nog nästan femton personer från Paradox som deltog under konferensen på ett eller annat sätt.

Nedan presskonferens med Paradox vid GDC 2014

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.