Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Syftet med appen styr teknikvalet

– Mobilapparna har varit den nya it-boomen. Succéhistorierna har avlöst varandra i medierna och skapat en magisk bild av apparna. Många lokala företag vill därför visa upp sig genom att ha en egen app, konstaterar webbutvecklaren Anders Gunnarsson på Flauntkit.

Risken är förstås att många hoppar på tåget utan en genomtänkt strategi, vilket i slutändan resulterar i att företaget inte alltid får valuta för sina investerade slantar. Orsaken är till stor del ett tekniskt kunskapsglapp mellan de som beställer lösningen och de som sedan utvecklar den.

Två typer av appar

Det finns två typer av appar – nativeappar och webbappar. En nativeapp är mjukvara som installeras på den fysiska telefonen, medan en webbapp i praktiken är en webbsida särskilt anpassad för skärmen på en mobiltelefon. Skillnaderna mellan de båda lösningarna är flera och för att göra rätt teknikval gäller det att vara klar över syftet med appen.

– De flesta utvecklare har bra koll på skillnaderna men så är inte fallet ute bland företagen, konstaterar Nico Allergren på reklambyrån 200%.

Strategisk hjälp på vägen

När Anders Gunnarsson och Nico Allergren var på väg in i ett nytt projekt hösten 2011 ombads de av Dinolab att utforska just app-problematiken lite närmare. Resultatet blev en tvådelad rapport,
Native eller webb app, riktad till både företag och mjukvaruutvecklare.

Genom att lyfta fram de tekniska skillnaderna är förhoppningen att de appar som utvecklas blir mer genomtänkta från grunden ur ekonomiskt, strategiskt och tekniskt perspektiv.

– Vill du bara erbjuda en enkel informationslösning är det billigare att ta fram en html-baserad app än en nativeapp, menar Anders Gunnarsson.

Native – skräddarsytt men dyrare

En nativeapp är utvecklad för en specifik plattform, främst Iphone eller Android-enheter, och kan effektivt dra nytta av telefonens alla hårdvarufunktioner. Den installeras i den fysiska telefonen och kan användas även utan internetanslutning. Det ska dock tilläggas att de flesta appar nuförtiden använder nätet på ett eller annat sätt. Distribution sker via appbutiker så som Apples App Store eller Googles Android Market, vilka även tillhandahåller betallösningar.

Några av nackdelarna är att en nativeapp är dyr att utveckla, särskilt om den ska finnas för flera plattformar. Uppdateringar måste godkännas och rullas ut genom app-butikens system och därefter installeras manuellt av användaren.

Webb – når fler men klarar inte all teknik

En webbapp är i praktiken en särskild webbsida dit mobilanvändare dirigeras automatiskt. Verktygen för webbutveckling är många och html-kunskapen bred, vilket gör utvecklingen billig och relativt enkel. Tack vare att webbappen är plattformsoberoende blir målgruppen stor, samtidigt som användarna alltid kör den senaste versionen. Möjlighet att bättre länka till webben och spåra användarbeteenden är också lockande ur strategisk synvinkel.

Till nackdelarna hör en mer begränsad åtkomst till den fysiska hårdvaran, samt att användarupplevelsen kan halta om uppkopplingen mot nätet är dålig. Eftersom lösningarna alltid kräver internetuppkoppling kan kostnaden också påverka, särskilt vid utlandsresor. Än så länge är det också svårt att ta betalt för en webbapp eftersom du måste ordna en en sådan lösning själv.

Balansgång att välja

Så vilken lösning ska utvecklaren välja? En stor del hänger på vilket innehåll du ska erbjuda användaren, följt av faktorer som ekonomin och den övergripande mediestrategin.
Den som har råd kan satsa på bredd, exempelvis Facebook som både erbjuder en nativeapp och anpassat sin webb för mobila besökare. Rätt utformad kan skillnaden i upplevelse mellan lösningarna vara hårfin för användaren.

Native app 

Facebook erbjuder sina besökare att interagera med sina bekanta antingen via en installerad nativeapp (vänster) eller en webbapp (höger). Skillnaden är inte stor.

Medan informations- och nyhetstjänster med fördel lämpar sig som webbapp brukar mer teknikintensivt innehåll så som spel fungera bäst som nativeapp. Men man behöver inte titta särskilt djupt i spåkulan för att se att webbapparna är på stark frammarsch.

– Tack vare html5 nås åt allt fler funktioner i telefonen så som accelerometer, gps och kamera, förklarar Anders Gunnarsson.

Han betonar också att html5 redan nu kan låta användaren spara en webbapp lokalt i telefonen, men användningen av funktionen är än så länge begränsad.

– Det handlar om ett kunskapsmässigt nytt tänk. Rent tekniskt går det att göra spel som Angry Birds i html som kan köras lokalt. Men det är fortfarande långt kvar innan det upplevs naturligt att spara ned saker på mobilens skrivbord. Om Apple skulle få för sig att släppa html-appar i App Store skulle det nog ändras snabbt, spekulerar Anders Gunnarsson.

Hur ser apputvecklingen ut om fem år?
– Då tror jag att utvecklarna främst kommer att fokusera på html och javascript för att sedan göra en eventuell portning till native-lösningar. Eftersom apparna till Windows 8 kan byggas med javascript blir också det en viktig drivkraft, menar Anders Gunnarsson.

Den utvecklare som vill titta närmare på viktiga teknikval för en mobil webbapp kan med fördel läsa rapportens andra del som innehåller flera konkreta råd. Det finns många kreativa lösningar för att skapa en webbaserad app med snabb respons och känslan av att vara native.

Länk till rapporten Native eller webb app

Text och foto: Anders Magnusson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.