Tävlingen Next Up ska locka fler unga välja it
Tävlingen
Next Up
drivs av IT&Telekomföretagen inom Almega och är en del av EU-kampanjen e-Skills for Jobs 2014. Syftet är att locka fler unga att satsa på it-branschen, inte minst unga tjejer är målgruppen. Därför tas också hjälp av föreningen Datatjej som står för lokala handledare som följer eleverna.
I våras anordnades tävlingen i Stockholm och den blev så lyckad att arrangörerna nu vill ut i landet och fånga upp fler skolor och elever. Umeå är en av de städer som finns med i nya omgången. Här kommer åttondeklassare att få möta it-företag och vara med i tävlingen som går ut på att lösa verkliga uppgifter som företagen tar fram. Under tävlingen kommer eleverna också att få göra studiebesök hos it-företagen och träffa dem som jobbar där.
Vid ett informationsmöte i Umeå nyligen fanns it-företag, representanter från Umeå kommun och föreningen Datatjej med för att samordna insatserna.
Vill locka tjejer välja it
– Det är särskilt en utmaning i att få fler tjejer att välja it-utbildningar, säger Fredrik von Essen, ansvarig från IT&Telekomföretagen.
Flera it-företag har redan visat intresse för att vara med och under hösten får skolor anmäla sig. För skolan ger Next Up en möjlighet att ge eleverna smak på entreprenörskap, samverkan med arbetslivet och att utveckla teknikämnet.
– Tävlingen bygger på ett samarbete mellan skolan och näringslivet. Skolan ska samverka med näringslivet, jobba med entreprenörskap och få tjejer att jobba med it. Alla dessa tre saker finns med i Next Up, säger Åsa Fällman, näringslivsutvecklare vid Umeå kommun.
Kickoff för tävlingen blir i december i Umeå och i början av 2015 kommer själva tävlingen att äga rum.
Lokal projektledare i Umeå är Marielle Arvidsson, som bland annat varit framgångsrik inom Ung företagsamhet.