Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Tomas från Umeå är Sveriges officiella Twitter-röst

InfoTech Umeå stämmer möte (över Twitter så klart) med Tomas Helleberg för att få höra mer om vad denna
kampanj från Svenska Institutet
går ute på. Fem av de sju twitterdagarna har gått och Tomas Helleborg har hunnit få lite pespektiv på jobbet som Sveriges röst på Twitter. Fast ordet jobb hugger han direkt ner på.

– Det är en ära och vi som twittrar får inte betalt, förklarar Tomas Helleberg när vi träffs på ett av Umeås fik.

Sveriges röst på Twitter

Han är den sextonde i raden av twittrare som under en vecka får agera Sveriges röst på
kontot @sweden. Twittrarna väljs ut genom att vem som helst får rekommendera någon lämplig, men Tomas är inte riktigt säker på hur just han valts ut.

– Det finns kanske 30 000 till 40 000 twittrare i Sverige att välja mellan så det var lite otippat att jag skulle bli utvald, säger Tomas Helleberg och ser riktigt glad och stolt över att han får vara med.

Svenska Institutets kampanj blev mycket uppmärksammad när den drogs igång strax före jul 2011. Att på detta sätt öppna ett lands officiella Twitterkontot för en ny medborgare varje vecka är unikt i världen. Men Tomas berättar att idén redan fått efterföljare bland andra nationer som Australien och Irland.

Enkla regler

Reglerna från Svenska Institutet för twittrandet består av 15 enkla punkter. Inläggen ska handla om sådant som kan vara av intresse för andra, de får inte bryta mot några svenska lagar, den som twittrar får inte ragga partners med sina inlägg och man ska vara värdig i det skrivs.

Sauna tweet
Allt från bastubad till brödbak och snöskoterkörning avhandlas i Tomas Hellebergs Sverige-twittrande.

Som arbetslös 24-årig svetsare från Umeå med stort intresse för natur och äventyr (han har cyklat enhjuling längs en sju mil lång led i fjällen) och surdegsbakning (på bloggen Vassaste kniven lägger han ut sina egna recept) har Tomas många olika sidor av livet i Sverige att visa upp. Fast han säger själv att han enbart kan representera sig själv och tillsammans med de övriga svenskar som twittrar under övriga veckor blir han en pusselbit av dagens Sverige. 

Mobilen igång hela tiden

Att Tomas tar sitt uppdrag på allvar märks tydligt. Mobilen är igång hela tiden under vår intervju och han hinner nätt och jämt sätta sig vid bordet med sin currykycklingmacka  och chokladkopp så har han skickat upp en bild på Twitter för att visa resten av världen vad han ska äta. ”Fika doesnt have to be sweet! :)”, skriver han som kommentar till fotot av det grova brödet. Att andra läser märks omedelbart eftersom han genast får kommentarer från twittrare i Eskilstuna, Stockholm och Washington som också har åsikter om svenskt fika.

Internationellt genomslag

Många  av de drygt 27 000 som följer Sweden-kontot är svenskar, men Tomas berättar att han under veckan också fått många kontakter med folk från hela världen. Kina, USA, Brasilien, Irland – listan på människor som följer vad Tomas i Umeå skriver om Sverige blir lång.

– Jag frågade om deras internet, hur snabb uppkoppling de har och vad det kostar. En kille svarade från Grönland, han satt på någon forskningsstation med satellitlänk som kostade 900 dollar i månaden, berättar Tomas Helleberg och skrattar.

– Många är imponerade av att Sverige på detta sätt släpper lös kontot. Både från Kina och USA har folk hört av sig och kommenterat att man vågat öppna så här. Det visar att vi lever i ett mycket öppet land, förklarar Tomas Helleberg och han ser uppriktigt glad ut över att få bidra till att den Sverigebilden sprids över hela världen.

Umeåbilden

Under veckan som Tomas twittrar blir det inte bara en bild av Sverige som Tomas sprider. Självfallet får också Umeå och Norrland lite av världens blickar på sig eftersom han ibland kommenterar vad som händer i dessa trakter.

Det kan vara i form av en bild på det murade byggnadstornet som reser sig ovanför Kafe Station och Filmstaden i Umeå. Eller att snöskoter-körning är roligt. Och pimpelfiske på isen. Att man kan tälta vintertid i snölandskap. Hur smaken på Norrlands Guld egentligen är. Och så ett av vinterns sista snöfall i Umeå “That big and calm type of snowflake that slowly falls to the ground.. Quite nice 🙂 In #Umeå! :)”.

Framöver vill han gärna att fler från Norrland får möjlighet att för en vecka sköta Sveriges Twitterkonto. Gärna någon med hundspann eller en bergsguide, säger han, samtidigt som han skakar på huvudet åt att åtta av de första sexton som fått möjlighet att twittra kommer från Stockholm och att ingen enda före honom kommit från Norrland.

Men Tomas Helleberg har i alla fall gjort sitt den här veckan för att resten av världen ska få ta del av att Sverige är ett stort land som sträcker sig långt upp mot norr.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.