Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Trådlösa nätverk i djurparken kan ge gruvindustrin ny kunskap

Vid ett möte i Malmberget som arrangerades av
ProcessIT Innovations
träffades gruvindustrin, forskare och IT-företag för samtal om gemensamma projekt som kan effektivisera gruvbrytningens olika processer. Johannes Karlsson, forskare vid Umeå universitet och projektledare för
Digital djurpark
deltog för att berätta om hur man använder trådlöst sensornätverk i Lycksele djurpark.

Syftet med projektet Digital djurpark är att göra djurparken digital och därigenom ge allmänheten möjlighet att följa djuren även om man inte är på plats i djurparken. Med hjälp av sensorer och webbkameror kan man följa djurens rörelser och få information om deras liv dygnet runt.

Behov av trådlösa nätverk

Livet i en djurpark kan synas ligga långt från gruvindustrins vardag men när det handlar om sensorer finns det beröringspunkter. Också inom gruvnäringen har man behov av att samla in information med hjälp av trådlösa nätverk.

Digital djurpark 

Med utplacerade sensorer i nätverk kan man samla in information om
livet i djurparken. Den kunskap forskarna får om sensornätverk kan
förhoppningsvis också tillämpas inom industrin.
 

Johannes Karlsson berättade att projektet Digital djurpark är mycket intressant för forskarna eftersom det rymmer så många olika aspekter. Inom projektet utvecklar man förståelse för utveckling av nya tekniker för trådlösa sensornätverk och informationsbehandling. Interaktionsdesign är också en viktig del av projektet eftersom den information som samlas in om djuren ska presenteras för besökarna med interaktiv design.

Tillämpningar för industrin

Här finns paralleller till industriella tillämpningar där man har behov av att samla in och visa information om hur människor och fordon rör sig samt om temperatur, ljus, fukt och andra förutsättningar. Några beslut om gemensamma projekt har ännu inte tagits men ett första viktigt steg är att mötas på detta sätt från olika områden för att hitta beröringspunkter.

Johannes Karlsson kunde också berätta att installationen som gjordes hösten 2009 i Lycksele djurpark blivit en stor succé, inte minst eftersom flera tidningar som Aftonbladet, Västerbottens Kuriren och Västerbottens Folkblad lagt ut livebilder från de webbkameror som satts upp bland djuren.

– När vi digitaliserade djurparken så ökade intresset stort. Det finns de som följer djuren nästan dygnet runt och vissa tider har webbsändningarna på Aftonbladet haft 6000 visningar i timmen, berättar Johannes Karlsson.

Projektet Digital djurpark pågår till och med 2011 och har finansiering från EU:s regionala utvecklingsfond och genomförs i samarbete med Lycksele djurpark och en forskargrupp från Australien.

Text: Mikael Hansson Foto: Mikael Hansson och Digital Media Lab

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.