Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Träningspulsen i glasögonens skärm

I Umeå finns flera företag som satsar på teknik och träning. InfoTech Umeå har tidigare bland annat skrivit om
Creative Camps olika träningslösningar
och
Contenta Software
som tagit fram appar för träning.

Nu kan vi också lägga till
Pulzit
som tagit fram glasögon med inbyggd skärm som visar pulsen samtidigt som du tränar. Behovet upptäckte uppfinnaren Stefan Lövgren själv när han åkte skidor. Han ville ha en bättre lösning än en pulsklocka på armen.

— Det är svårt att se skärmen i mörkret, och dessutom är stavarna hinder när man ska vinkla armen.

Hans tankar gick till Terminator, alltså Arnold Schwarzeneggers rollfigur, som scannar motståndare och miljö för att få användbara data.

— Jag tyckte att det borde finnas någon sorts glasögon, men jag kunde inte hitta det när jag googlade.

Kinesiskt företag

Stefan Lövgren behövde någon med tekniska kunskaper som kunde förverkliga visionen. På en webbsajt hittade han ett kinesiskt företag, som verkade vara den rätta partnern. Mejlkontakter ledde till chattande och så småningom ett möte.

— Jag åkte för att presentera idén för företaget, som finns i närheten av Hongkong. Före mötet undertecknade båda parter ett sekretessavtal.

Presentationen övertygade det kinesiska företaget, vars ingenjörer påbörjade utvecklingsarbetet. I juni i år släpptes så Pulzit på marknaden. I utrustningen ingår ett pulsbälte, som trådlöst skickar en signal till displayen i glasögonen. Med glasögonen följer ett mörkt glas för träning dagtid och ett transparent glas för vinterkörning.

Globalt varumärke

— Störst nytta av Pulzit har man när det är mörkt. Det är bara att snegla upp till höger, så ser man aktuell puls, säger Stefan Lövgren.

— Jag har haft idéer om att det också ska ingå gps, men vi har börjat med en enkel modell för att se hur marknaden reagerar. Vi börjar med Sverige för att sedan röra oss över hela Skandinavien. Målet är ett globalt varumärke. Om det krävs omfattande marknadsföring, kanske jag måste ta in en partner.

Nedan finns Pulzit´s egen film om glasögonen med inbyggd skärm

Text: Claes Björnberg

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.