
Trendspanar inför framtiden
Först ut bland talarna under Sogetis seminarium var Per Sundgren, Sogeti, som gav en orientering över aktuella begrepp som Bring Your Own Device (BYOD), Internet of Things och Augmented Reality. Framför allt var Per Sundgrens budskap att företag måste idag sätta sig in i hur kunder beter sig vid sina skärmar, vare sig det är en liten digital skärm för bokning av ett mötesrum som används av Umeå kommun eller Echolog, en skärm som Bostaden placerat ut i ett antal av sina lägenheter för att hjälpa hyresgästerna att få en översikt över sin energiförbrukning.
Under seminariet deltog flera profiler från Umeå it-bransch. Niklas Andersson, ansvarig för masterprogrammet i interaktionsdesign vid Designhögskolan visade på några designstudenters visioner av mobilt liv. Mats Berggren, VD för UmeNet, berättade om hur ett trådlöst nät i Umeås centrumfyrkant öppnas för gratis surfning.
Hanna Olsson, kommunikations- och marknadschef på Bostaden, talade om hur de som bostadsföretag kan använda gamification, John Eriksson, Sogeti, presenterade hur appar kan utveckla ett företags affärer och Martin Wiklund gav en kort presentation av det nya bolaget Sportswik som står inför en lansering under 2013.
Under seminariet nämndes även att Sogeti på ett nationellt och internationellt plan arbetar med trendspaning, som bland annat gett till resultat rapporten Technology Outlook 2013. Den är författad av SogetiLabs, som samlar Sogetigruppens främsta experter globalt, och har identifierat övergripande trender och tolv specifika tekniktrender som kommer att påverka företag världen över under 2013.
Att utblicken och trendspaningen också sker i Umeå var Sogetis lokala seminarium ett vitalt tecken på. Efter seminariet samlades deltagarna sedan till en avslutande IT-pub i Sogetis lokaler.