Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Tro på Gud i virtuella världar

– Gudstjänster och bönemöten pågår dygnet runt i den virtuella världen. För mig har det gett en ny andlig kick. Fördelen är att jag, som småbarnsförälder, kan gå i kyrkan på nätet när barnen har lagt sig, säger idéhistorikern Stefan Gelfgren.

Tillsammans med Jørgen Straarup har han fått forskningsanslag på tre miljoner kronor för tre år från Vetenskapsrådet för projektet
Pinocchio går i kyrkan – avatarers religiösa liv.

I över två år har forskaren Stefan Gelfgren via
HUMlab vid Umeå universitet
tittat närmare på kyrkan i den virtuella världen  och följt heliga aktiviteter i
Second Life, som är en virtuell värld som skapades 2003. Varje användare representeras av en avatar, som är en slags bild av dennes person på nätet och i Second Life kan alla användare bygga nya virtuella objekt och ge dem speciella egenskaper.

Filmen ovan kommer från den virtuella katedralen som Anglikanska kyrkan satt upp i Second Life. Människor från hela världen kommer hit via sina avatarer för att fira gudstjänst och det är bland annat liknande virtuella miljöer som nu ska undersökas av Stefan Gelfgren och Jørgen Straarup.

 

– Vi ska titta på hur helighet upplevs och hur den konstrueras i virtuella världar, inte enbart i Second Life utan även i andra sociala medier och på kommande plattformar som inte finns ännu.

– Jag upplever att det är lättare att prata med människor om andlighet i virtuella världar som i Second Life, säger Stefan Gelfgren vid Umeå universitet som ska forska om helighet på nätet i tre år.

Gillar samtalen mest

I Second Life finns det åtminstone ett 40-tal kyrkor och andra platser där avatarer träffas i en kristen gemenskap. Bland de största är den anglikanska kyrkan som är världsvid. I Second Life är det öppet för vem som helst att skapa en kyrka eller en gemenskap utan att vara präst.

– Den anglikanska kyrkan är en digital reproduktion av deras fysiska kyrka, här håller en präst möten via tal eller chatt. Andra församlingar bygger mer på fellowship där avatarerna sitter i ring och har samtal. Den formen gillar jag mest. Det går inte att klampa på hur som helst, utan de sociala koderna är desamma som i den fysiska världen. Jag kan exempelvis uppleva det besvärande om någon står för tätt intill min avatar.

Följer fysiskt och virtuellt

Forskningsprojektet är uppdelat i två delar. Stefan Gelfgren ska granska hur besökarna upplever att den virtuella miljön bidrar till deras religiösa liv. Jørgen Straarup ska titta på vilka miljöer och symboler som förmedlas till besökarna för att de ska förstå att de vistas på en helig plats.

– Jag räknar med att följa ett 20-tal kyrkobesökare i den virtuella världen och har även som målsättning att träffa dem i fysiska världen för att se om det är någon skillnad mellan avataren och människan bakom, säger Stefan Gelfgren.

Text: Ingela Hjulfors Berg Foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.