Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Tror på spelindustri i norr

– Det finns stora förutsättningar för spelindustrin att växa här uppe. Inte minst ger nätverken kring Umeå Creative och The Lodge i Skellefteå en bra bas att stå på, säger Mattias Wiking som efter sina år på stora spelföretag i Stockholm och Uppsala har god inblick i branschen.

– Men det är ett tufft liv att jobba med spelutveckling, erkänner Mattias Wiking.

När första barnet föddes bestämde sig familjen därför för att flytta hem till Norrland och Umeå. Inga köer, närmare till allt, mindre stress och större möjligheter att få till stånd ett mer normalt familjeliv utan arbetsdagar på närmare 12 timmar lockade.

Idag är Mattias Wiking projektledare på ITS vid Umeå universitet och jobbar bland annat med teknikplattformen för det antagningssystem som tar hand om alla ansökningar till kurser och program vid  Sveriges universitet och högskolor.

Erfarna spelutvecklare

Men även om Mattias Wiking just nu inte jobbar inom spelbranschen följer han den noga och han ser stora möjligheter för den att växa ännu mer i norra delen av landet. Förutom ett väl utbyggt nätverk inom branschorganisationerna i Umeå och Skellefteå ser Mattias Wiking också att det finns många mycket erfarna och skickliga utvecklare i regionen, även om inte alla just nu jobbar inom spelindustrin.

– Jag kan direkt nämna ett flertal mycket erfarna utvecklare som återvänt hit under den senaste tiden. Flera av dem har dessutom jobbat på riktigt hög nivå med spelutveckling, fortsätter Mattias, som menar att många av dem förmodligen gärna skulle återvända till spelindustrin om rätt möjlighet uppstod.

Stort spelprojekt

Utifrån de nätverk som redan finns i regionen och de hemvändare som kommit tillbaka med rik erfarenhet från spelbranschen menar Mattias Wiking att det till och med finns en god grund för att bygga upp ytterligare en ny studio och ett spelföretag i Umeå.

– Fast den stora utmaningen skulle då handla om att dra upp ett riktigt stort projekt, ett så kallat AAA-projekt som kan samla 40 – 50 personer eller fler under några år. Spelet Syndicate drog som mest 80 personer, men det finns spel som gått runt på färre, berättar Mattias Wiking.

Kom in i spelbranschen

Om Mattias Wiking skulle vara med i ett sådant projekt vet han inte men han kan själv räknas in bland de hemvändare som kommit tillbaka med stora erfarenheter från några mycket intensiva år inom spelindustrin i Sverige. Som 19-åring kom han i slutet av 1990-talet från Piteå till Umeå, hamnade på lokala Teknikhuset som multimediautvecklare innan han utbildade sig till spelutvecklare i Kramfors. Efter en praktikplats på spelföretaget Resolution Interactive i Umeå var Mattias inne i spelbranschen vilket med åren skulle komma att ge honom en direkt inblick och erfarenhet av det växande svenska datorspelsundret.

Var med om expansionen

Efter praktiken på Resolution Interaction gav sig Mattias iväg söderut och hamnade hos Grin, som under mitten av 2000-talet var ett av flaggskeppen bland svenska spelföretag. Mattias hade förmånen att få vara med från början då han anställdes som nummer 22. Det var en mycket expansiv tid som innebar att Grin växte mycket kraftigt för att som mest hysa 300 anställda i Stockholm, Göteborg, Barcelona och Jakarta.

Samtidigt som Grin utvecklades tog också Mattias nya steg i sin karriär.

– Under tiden på Grin breddade jag mig med projektledning för att kunna jobba i fler industrier, berättar Mattias.

Kanske var det ett klokt val för efter tre spellanseringar som inte gick så bra tvingades Grin lämna in sin konkursansökan 2009 och företaget lades ner.

Men Mattias var inte färdig med spelindustrin utan sökte sig till Starbreeze Studios i Uppsala. Än en gång fick han vara med om en enorm expansion då Starbreeze växte från 60 anställda till som mest 130 personer.

– Jag fick kliva in som ansvarig för projektledning i tech-teamet och blev så småningom chef över teamet, säger Mattias Wiking.

Tiden på Starbreeze gav Mattias Wiking viktig erfarenhet av stora projekt, enbart spelet Syndicate beräknas ha en utvecklingskostnad på omkring 250 miljoner kronor.

Men nu är han alltså tillbaka i Umeå där han och familjen trivs mycket bra. Båda har jobb, och det man brukar kalla ett arbetsliv i balans har gett större möjligheter för hela familjen att trivas. Det blev en lyckad flytt, konstaterar Mattias Wiking.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.