Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Turborilla vill tredubbla

Spelet Mad Skills Motocross har funnits på marknaden sedan augusti 2009 och överträffat alla förväntningar vad gäller försäljning. Men det är inte slut än.

”Det här spelet ska kunna leva i sex år till och under 2010 tror vi att försäljningen kommer att tredubblas, säger Tobias Andersson, ägare och grundare till Turborilla.

Nya lokaler och anställer fler

Tillsammans med anställde utvecklaren Peter Sundqvist har Tobias nu tagit steget ut från Bic Factory, den företagsinkubator som hyst Torborilla i två år. Framtidstron är stor inom det lilla företaget när man nu har installerat sig i nya lokaler ute på stan. I dagarna anställer man också en tredje person, en marknadsförare.

”Jag utvecklar just nu en feature till motocrossspelet så då hinner vi inte med marknadsföringen”, förklarar Tobias.

Spelet Mad SKills Motocross har sålt mycket bra på internet och Turborilla siktar på att tredubbla försäljningen under 2010.

Just marknadsföringen är viktig. Det räcker inte bara att utveckla spel, de måste också säljas och marknaden behöver hela tiden bearbetas. Tobias berättar att det annars finns risk med en dipp i  försäljningen om man enbart koncentrerar sig på att bygga spelen. De måste också nå kunderna.

Tobias Andersson har läst datateknik vid Luleå tekniska universitet och kompanjonen Peter Sundqvist är datavetare från Umeå universitet. Tillsammans har man goda kunskaper i att utforma spel och eftersom man visat sig vara skickliga har det också inneburit att man fått fler jobb förutom det egenutvecklade  Mad Skills Motocross.

Ekonomiskt strategispel

”Vi har utvecklat ett ekonomiskt strategispel åt en tysk beställare och vi har också gjort reklamspel till olika företag”, nämner Tobias som några exempel.

Planet MuleDet ekonomiska strategispelet heter Planet Mule och har på en månad fått över 12 000 registrerade spelare. Planet Mule går ut på att spelarna ska bygga fabriker för att producera varor som de sedan säljer för så höga priser som möjligt. Vinnare är den som tar hem mest vinst.

Med såväl egenutvecklade spel som uppdrag utifrån ser framtiden ljus ut för Turborilla och Tobias Andersson känner sig trygg inför den närmaste tiden.

”Man måste våga och det är okej att misslyckas. Men vi har en långsiktig strategi i att bygga egna varumärken som gör att det kommer att gå vägen”, säger Tobias Andersson. Att han är en trygg norrbottning som funnit en säker grund att stå på som företagare i Umeå märks.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.