Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

TV-spel en hjälp för att skanna ansikten

I höstas fick Tyréns förfrågan av industridesignföretaget Struktur Design om att skanna ansikten för att ta fram prototyper som kan användas som stöd för utveckling av narkosmasker. Tyréns, som har kompetens och avancerad laserutrustning för mätning av mark och luft, arbetade inledningsvis med den vanliga laserutrustningen för mätning av 3D-dimensionella objekt.

Men många av de som skulle skannas var barn och hade svårt att sitta stilla, och utrustningen var inte tillräckligt snabb och flexibel för att hänga med i deras rörelser.

”Bästa verktyget”

Nyckeln till lösningen visade sig finnas hemma hos Jörgen Nätterlund, visualiseringsexpert på avdelningen för Geomatik och Visualisering på Tyréns i Umeå.

– Jag har en Kinect-spelkontroll som jag brukar experimentera med privat. Jag visste att det fanns programvara för skanning till Kinecten som passar till andra syften än tv-spel. Sedan utvecklade vi på avdelningen en egen programvara för den typ av skanning som vi skulle göra och testade att skanna av min sambos ansikte, och resultatet blev förvånansvärt bra. Kunden fick testmodellen och de godkände kvalitén. Med den nya tekniken kan man idag med små medel lösa tekniskt stora problem, och det här var det absolut bästa verktyget för ändamålet.

Fler tillämpningar

Kinect-spelkontrollen omfattas av en kamera och en mikrofon som läser av den närmaste omgivningen. Det ger spelaren möjlighet att genom tal och rörelser kommunicera med spelet.

Genom att ta fram en egen programvara till Kinect-spelkontrollen för skanning av rörliga 3D-dimensionella objekt utvecklade Tyréns ett hjälpmedel som avläste ansiktena med hög träffsäkerhet. Metoden som Tyréns har använt sig av går potentiellt att tillämpa på fler områden, både i större och mindre skala, och just nu undersöker Struktur Design möjligheterna för ett vidare samarbete med Tyréns.

Källa: Umeå kommun

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.