
Twitter och Instagram blir viktigt för Umeå2014
Som europeisk kulturhuvudstad 2014 vill Umeå att många är med och formar kulturhuvudstadsåret. Deltagarna spelar en viktig roll i varje kulturarrangemang och därför kommer uppdateringer på Twitter och Instagram att samlas in och visas på Umeå2014-webben.
– Vår nya avdelning
Tillbakablickar
tar sig an medskapandet genom att knyta ihop evenemang i webbkalendern med det sociala flödet som är genererat av användarna, säger Elisabeth Lind, kommunikationschef på Umeå2014.
På så sätt kommer konserter och föreställningar att kunna lyftas fram ur åskådarnas ögon. En tidslinje på webbplatsen presenterar de evenemang som ägt rum eller som kommer att äga rum. Klickar du på ett av dessa evenemang visas det sociala flödet i form av ett bildspel. Här syns Instagrambilder och Twitterinlägg som publicerats i samband med evenemanget och som markerats med så kallade hashtags.
Deltagarnas Umeå Open
Redan nu är tjänsten igång, den är byggd av North Kingdom i Skellefteå, och Elisabeth Lind är mycket nöjd med resultatet, berättar hon för InfoTech Umeå. Den som vill se hur tidslinjen fungerar med koppling till Instagram och Twitter kan exempelvis följa aktuella Umeå Open-festivalen med dess mängder av bilder och twittrande, allt ur publikens eget perspektiv. På
Tillbakablickar syns mängder av Instagrambilder, bland annat av en rökfylld rödfärgad scen med Cult of Luna som fångats av den mycket aktive Umeåtwittraren
@axljka. Bland Twitterinläggen skriver
@catsoffire: ”Bäst på Umeå Open hittills: Systraskap och Burning Hearts”.
Använder du också Instagram eller Twitter? I så fall kan du vara med och sprida berättelsen om Umeå2014 genom dina uppdateringar. Tagga i så fall dina inlägg med evenemangens officiella hashtags eller #umea2014 för att de ska synas på Umeå2014-webben under Tillbakablickar.