
Twittrarna som lyfte TEDxUmeå
Det har hänt något med konferenser och konserter. Via sociala medier öppnar deltagare och arrangörer upp arrangemang också för de som inte är på plats så att fler kan få en känsla av vad som sker just när det händer.
Det märktes tydligt när TEDxUmeå arrangerades torsdag 17 januari i Umeå. För att sprida föreläsningarna till fler än de hundra personer som rymdes i salen hade arrangörerna ordnat med live-sändning på nätet och uppmuntrade även alla deltagare att twittra under hashtaggen #tedxumea.
På plats utanför aulan i Designhögskolan fanns en hel Twittervägg, en enorm digital skärm som studenter på masterprogrammet för interaktionsdesign använde för att visa på allt som twittrades om TEDxUmeå. När alla twitter som skickades ut av deltagarna syntes på skärmen blev det också till en påminnelse för alla som var på plats att själva twittra.
Många tog också chansen att skicka ut ett eller flera Twitterinlägg om föreläsningarna. Här nedan har InfoTech Umeå tagit fram statistik från sajten
Tweet Archivist
som gör det möjligt att följa de 347 twitterinlägg som taggats med hashtaggen #tedxumea utifrån bland annat vilka som twittrade mest, vilka enheter de använde och på vilket språk de twittrade.
Nr 1: Arrangören som twittrar
Den främste twittraren, som svarade för 17 % av alla inlägg, var en av arrangörerna, Mikael Nygren från Ledarskapscentrum. Med sin stora aktivitet på Twitter gav han besked om hur en arrangör kan bidra till att sprida intresset för ett arrangemang samtidigt som det pågår.
Nr 2: Journalisten som twittrar
På plats fanns även journalisten Daniel Nordström, chefredaktör på Folkbladet, som svarade för 14 % av alla Twitterinlägg med hashtaggen #tedxumea. Därmed blev han tvåa på listan över flitigaste twittrare och visar hur en journalist kan bidra till bevakning av ett arrangemang också under tiden det sker. Efter arrangemanget följde sedan Daniel Nordström upp med en sammanfattande krönika i Folkbladet för att ge ytterligare djup till rapporteringen, vilket kan vara svårt att få fram på det korta utrymme med 140 tecken som Twitter tillåter.
Nr 3: Affärsutvecklaren som twittrar
Trea på listan över flitigaste twittrare från TEDxUmeå var Jenny Ferry, affärsutvecklingskonsult på Entreprenörcentrum. Därmed visar hon på hur en organisation som stöttar företagande kan hitta nya kanaler för att berätta om dagsaktuella händelser.
Twitter en färskvara
Tweet Archivist visar tydligt hur de flesta av de 347 twitterinläggen om #tedxumea skrivs in under tiden för själv arrangemanget den 17 januari. Dagarna före och efter förekommer enbart några enstaka inlägg. För TEDxUmeå innebär det att Twitter är en färskvara, en liverapport om det sker just nu i ögonblicket. Det skiljer det från blogginlägg som kan leva längre och inte minst de videoupptagningar som kommer att läggas ut av alla föreläsningar.
Andra hasttaggar lever dock längre som exempelvis hashtaggen #umeå som används kontinuerligt av de som twittrar om Umeå. Men just TEDxUmeå har en kortare livscykel, som det verkar.
Umeå får publicitet internationellt
Av innehållet i det som skrivs kan noteras att att staden Umeå får mest publicitet eftersom det är det vanligaste ordet i Twitterinläggen, om man bortser från prepositioner och bindeord som ”på”, ”och” samt ”av”. Mest vanliga egennamn i inläggen var annars anna, emanuel, sofia, jannok vilka syftade på föreläsare som Anna Valtonen och Anna Borgeryd samt Emanuel Dohi och Sofia Jannok.
Att TEDxUmeå är ett internationellt arrangemang med många inbjudna internationella föreläsare märks på språket i twitterinläggen. 46 % av inläggen är skrivna på engelska vilket kan ses som en stor andel med tanke på att det hölls i Umeå i norra Sverige. Men det är också ett tecken på att Umeå är en internationell stad som har många förgreningar ut över landets gränser. I övrigt var svenska det vanligaste språket med 48 % av inläggen. Ett mindre antal inlägg skrevs också på danska, italienska, tyska, polska och spanska.
Twittrar mobilt
Att twittra är en mycket mobil företeelse. De flesta twitterinläggen under TEDxUmeå skrevs från någon form av mobil enhet, ofta en mobiltelefon. Tittar man på de vanligaste applikationerna var Twitter-appen för iPhone den mest använda med 43 % av alla inlägg. Echofon-appen svarade för 9 %, Twitter-appen för iPad för 6 %, Instagram för 6 % och Twitter-appen för Android-telefoner för 3 %. Via webben, förmodligen med dator på Twitters egen sajt, skrevs 18 % av inläggen.
25 flitigaste twittrare från TEDxUmeå
Som nämnts ovan var de flitigaste twittrarna från TEDxUmeå Mikael Nygren, Daniel Nordström och Jenny Ferry. En lista över de övriga på 25-topplistan visar ett brett spektrum av användare, allt från företagare som Kenneth Bodin till politiker som Anders Ågren och organisationer som Ledarskapscentrum och Uminova Innovation. (Uppdaterat: Siffrorna efter namnen anger procent av antalet registrerade twitterinlägg under hashtag #tedxumea, enligt sajten Tweet Archivist.)
Mikael Nygren,
@mikaelnygren
16,7 %
Daniel Nordström,
@danielnordstrom
14,0 %
Jenny Ferry,
@JennyFerryTales
12,2 %
Kenneth Bodin,
@KennethBodin
5,4 %
Uminova Innovation,
@UminovaInn
5,0 %
Juliane Fischer
@Liabellafi
5,0 %
David Meyers
@MeyersDr
4,0 %
Fredrik Lindegren,
@Flindegren
3,2 %
Ledarskapscentrum,
@transformerande
3,2 %
Mikael Hansson,
@mikael108
3,2 %
Emilott Lantz,
@EmilottLantz
2,3 %
Mats Reinhold,
@MatsReinhold
2,3 %
Peder Fällefors,
@peder_fallefors
2,3 %
Anders Ågren,
@andersagren
2,3 %
Maria Olofsson,
@Miamoves
2,3 %
Michael West,
@WestM61
1,8 %
InfoTech Umeå,
@InfoTechUmea
1,8 %
Jenny Eklund,
@Jennek
1,8 %
Tomas Agerberg,
@tomasagerberg
1,8 %
Alyssa Ricken,
@anpricken_
1,8 %
Thomas Hartman,
@thomashartman
1,8 %
Hanna Olsson,
@HannaOtweets
1,8 %
Ola Svensson,
@SvenssonOla
1,4 %
Umeå universitet,
@umeauniversitet
1,4 %
Maria Eliasson,
@MariaEliasson1
1,4 %