
Umeå Energi nu större än Zlatan och Volvo tillsammans
Att vara större än fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic är stort. Stort är också att vara större än Volvo. Men att vara större än de både tillsammans får nog räknas som närmast otroligt.
Men det var vad som hände i natt för Umeå Energi och dess dotterbolag Ume.net som med sin film
Living with lag
passerade den reklamfilm,
Made in Sweden, som Volvo gjort tillsammans med Zlatan. Volvo/Zlatan-filmen har när detta skrivs 4 726 488 visningar på Youtube medan Ume.nets film redan nått 4 772 950 visningar. En prestation i sig men ännu större med tanke på att Umeå Energis film bara legat uppe en dryg vecka, faktiskt tre månader kortare än Volvo/Zlatan-filmen.
Förutom att vara visad oftare än Volvo/Zlatan-filmen verkar Living with lag också vara mer uppskattad, åtminstone om man jämför antalet ”tummen upp” på Youtube, Umeå-filmen får 26 083, jämfört med Volvo/Zlatan-filmens 22 917.
Omtumlad
Det här är siffror och statistik som gör Mats Berggren, vd på Ume.net, omtumlad.
Umeå Energis film Living with lag når ut lika mycket som Volvos omtalade film med Zlatan. Hade du väntat dig det?
– Ume.net strävar alltid efter att ligga i framkant när det gäller utvecklingen och visst visste vi att ”Oculus Rift” och ”att lagga” ligger i tiden och är något som många har koll på ute på marknaden men vi kunde inte drömma om denna världsomfattande respons, svarar en omtumlad Mats Berggren, vd på Ume.net. (Oculus Rift, som Berggren nämner, är en teknikprodukt som använts i filmen.)
Vad betyder denna stora spridning för Umeå Energi och Ume.net?
– Det känns helt overkligt att vår kampanjfilm ”leva med lagg” som vi gjorde inför lanseringen av vårt nya varumärke ume.net skulle få denna spridning. Vi har fått artiklar, kommentarer och mejl från hela världen. Det är jätteroligt. Umeå Energi och ume.net har i och med detta synts över hela världen och det är fantastiskt.
– Mitt i all denna uppståndelse så får vi dock inte glömma bort att vårt öppna stadsnät ume.net är till för Umeåborna. Vi har byggt detta framtidssäkra stadsnät så att Umeå skall fortsätta att vara en intressant stad för människor att både verka och bo i. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för alla, från privatpersoner till organisationer och företag, som vill expandera sin verksamhet eller etablera sig här. Det är vårt övergripande mål, förklarar Mats Berggren.
Uppmärksammad över hela världen
En anledning till den rekordsnabba spridningen av Umeå-filmen är att nyhetskanaler och it-sajter över hela världen uppmärksammat den med artiklar. Sajten Memolotion, som samlar in de hetaste filmerna på internet skriver exempelvis på Living with lag: an oculus rift experiment: ”Swedish energy provider Umeå Energi that offers up to 1000 Mbit/s, performed an experiment. Four volunteers got to experience internet’s biggest disturbance in real life – lag.”
Här är fler exempel på internationell uppmärksamhet från senaste veckan.
Daily Mail
Living with lag – an Oculus Rift experiment by Umea Energi
Cnet
Oculus rift shows dangers of lag in the real world
Mashable
How Would Lag Feel in Real Life? This Ad Uses Oculus Rift to Find Out
Gizmodo
The Oculus Rift's Newest Trick: Adding Lag to Real Life
Engadget, engelska version
This ad uses Oculus Rift to show how internet lag could ruin making brunch
Engadget, japansk version
動画:カメラ付きOculus Riftで「もし現実がラグラグだったら」実験
USA Today
Web to Watch: Five best videos of the week
The Verge
Oculus Rift experiment warps reality by slowing down your vision
Belfast Telegraph
Video: Living with lag – an Oculus Rift experiment warps reality by slowing down your vision
BGR India
Oculus Rift used to demonstrate Internet lag induced frustration
iAfrica
Trending: Living with Lag