Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Umeå kommuns webb bäst i Sverige

För att ta reda på hur informativa kommunernas webbplatser är ställde SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, 215 medborgarfrågor inom tolv olika verksamhetsområden. Svaret fick inte ta längre tid än två minuter att hitta och andelen besvarade frågor mättes i procent.

Umeå kommun står för det bästa resultatet (92 procent), följt av Huddinge kommun (91 procent) och Örebro kommun (90 procent). Den första mätningen gjordes av SKL förra året, då Umeå placerade sig på tredje plats.

Långsiktig satsning

— Det är fantastiskt roligt att vårt enträgna arbete ger resultat. Vi har tagit fram många e-tjänster och jobbat mycket med strukturen på umea.se. Vi vet att webben allt mer blir den viktigaste ingången till kommunen för medborgare och brukare, säger Marit Andersson, informationschef i Umeå kommun.

— Nu får vi ett tydligt bevis på att kommunens långsiktiga satsning på webben som kommunikationskanal och webborganisationens arbete verkligen ger effekt. Dessutom får vi ett bra och tydligt underlag för vårt fortsatta arbete med förbättringar, för självklart satsar vi på att nå hundra procent, säger Ulrika Eriksson, webmaster i Umeå kommun.

Bättre i hela landet

Årets mätning visar att informationen i landet har blivit bättre inom samtliga tolv verksamhetsområden sedan förra mätningen. Totalt i landet har andelen medborgarfrågor som enkelt kan besvaras via webben ökat med i genomsnitt 15 procentenheter jämfört med förra året, från 52 till 67 procent. De 21 bästa kommunerna har ökat andelen besvarade frågor från en spridning på 87—77 procent till 92—83 procent.

— Det är uppenbart att en stor del av landets kommuner har tagit den tidigare undersökningen på stort allvar och förbättrat sina webbsidor. Att informationen till medborgarna är lättillgänglig är en demokratisk fråga och webben är i dag en av våra viktigaste informationskanaler, säger Lars Strid, SKL, som har ansvarat för mätningen.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.