
Umeåföretaget Turborilla i hett samarbete med Red Bull
Sedan ett par år har Umeåföretaget Turborilla ett samarbete med Red Bull. Det har på olika sätt slagit igenom i kampanjer kring Turborilla-spelet
Mad Skills Motocross
och nu är det dags igen. Inför den spektakulära motocross-tävlingen
Red Bull Straight Rythm
har Turborilla gjort en digital version av den bana som deltagarna kommer att köra på den 4 oktober i Pomona, Kalifornien.
– Det är en helt ny grej. Vi har gjort en replica av Red Bulls bana, det är som Mad Skills i real Life, säger Tobias Andersson, grundare av Turborilla.
Eller kanske är det så att Red Bulls bana är en version av Turborillas digitala. För det var Mad Skills Motocross-spelet som kom först med att ta bort alla kurvor i en motocrossbana och istället bygga en rak bana, nästan som drag racing, fast på en bana av grus och jord med hopp och backar.
Närmare 140 000 spelare från hela världen har i veckan tävlat i Turborillas digitala version av Red Bull-banan. I Sverige handlar det om dryga 3000 så Turborillas stora framgång kan verkligen sägas vara en internationell affär.
Som en del av samarbetet mellan Red Bull och Turborilla kommer två av spelarna i Mad Skills Motocross att kunna vinna var sin Red Bull-hjälm.
Mad Skills Motocross finns både för iOS och Android.